První veřejná rychlodobíjecí stanice pro elektromobily v České republice napájená výhradně z produkce bezemisního jaderného zdroje – stojan ČEZ u dukovanské elektrárny – dodala za první pololetí do baterií e-aut více než 3 MWh elektřiny. Umožnila tak elektromobilům ujet téměř 24 tisíc kilometrů, což odpovídá cestě desetkrát kolem celé České republiky. Zapojením rychlodobíjecí stanice do systému vlastní spotřeby elektřiny v elektrárně lze stoprocentně garantovat, že dobitý elektromobil se ani zprostředkovaně nepodílí na emisích skleníkových plynů a nezatěžuje tak planetu. U dukovanské elektrárny fungují celkem 3 veřejné dobíjecí stanice ČEZ. V celém Kraji Vysočina jich Skupina ČEZ momentálně provozuje 7, v sousedním Jihomoravském kraji pak dalších 19.
Statistiky využívání dobíjecích stanic napájených z bezemisního jaderného zdroje v Dukovanech představila Skupina ČEZ na Dni čisté mobility a chytré energetiky pro kraj Vysočina, který se konal dnes v Třebíči.
Rychlodobíjecí stojan ABB umístěný u dukovanské jaderné elektrárny má za sebou první kompletní půlrok provozu. Je plně uzpůsoben k dobíjení všech nejrozšířenějších typů a značek elektromobilů. Většinu kapacity baterií elektromobilů zvládne tato stanice o výkonu 50 kW a s dvojící DC konektorů doplnit za několik desítek minut. Součástí nabídky dobíjecí stanice je také AC nabíjení umožňující dobití baterie e-auta do 2-3 hodin. Elektromobilisté u stanice v letošním prvním pololetí čerpali energii celkem 264krát a odebrali 3 026 kWh elektřiny. Takové množství elektřiny postačí elektromobilu s průměrnou spotřebou 12,7 kWh/100 km k ujetí 23 832 kilometrů.
Kromě rychlodobíjecí stanice využívá bezemisní energii z Dukovan i stanice normálního dobíjení zprovozněná společně s rychlodobíjecím stojanem v prosinci 2019. Poprvé si mohli řidiči e-aut dobít v Dukovanech své vozy v roce 2013, kdy začala fungovat stanice normálního dobíjení před budovou Infocentra Jaderné elektrárny Dukovany. U všech tří dukovanských stanic se v prvním pololetí e-auta zastavila k dobíjení v 321 případech a odebrala energii umožňující ujet více než 27 tisíc kilometrů.
„ Elektromobily už jsou nedílnou součástí provozu nejen ve městech, ale stále častěji se s nimi setkáváme přímo u elektrárny nebo v jejím okolí. Je přirozeným posláním energetické společnosti podporovat tento trend zejména včasnou výstavbou spolehlivé rychlodobíjecí infrastruktury. Rostoucí zájem řidičů elektrických aut o dobíjení v Dukovanech, navíc přímo z bezemisního jaderného zdroje, ukazuje, že jsme se s touto službou trefili takříkajíc do černého. U nás navíc zákazníci mohou po dobu dobíjení využít kvalitní zázemí v Infocentru naší elektrárny,“ uvedl Roman Havlín, ředitel JE Dukovany.
Celkově ČEZ provozuje v ČR více než 220 veřejných dobíjecích stanic, z toho přes 160 rychlodobíjecích. Výstavba sítě dobíjecích stanic ČEZ je z části financovaná z dvojice grantů evropského programu CEF, pro oblast Doprava, v jehož výzvách ČEZ v minulosti uspěl. Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T. Část stanic vzniká také z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ a část z prostředků přidělovaných Operačním programem Doprava.
Skupina ČEZ je v rozvoji elektromobility aktivní od roku 2009. Primární aktivitou bylo od samého začátku budování a provoz veřejných dobíjecích stanic. Dnes jde o záběr mnohem širší, zahrnující obsluhu zákazníků ze segmentu retail (ČEZ Prodej) i servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů (ČEZ ESCO). Skupina ČEZ tak např. zajišťuje návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech.
Elektromobilita v Kraji Vysočina a v Jihomoravském kraji
Skupina ČEZ dnes v Kraji Vysočina provozuje 7 veřejných dobíjecích stanic, z toho 3 rychlodobíjecí v Dukovanech, Ždírci nad Doubravou a Velkém Meziříčí na 146. km dálnice D1. V sousedním Jihomoravském kraji je zasíťování ještě hustší, v provozu pod vlajkou ČEZ je zde 19 stanic, z toho 15 rychlodobíjecích (vedle Brna také např. v Blansku, Břeclavi, Hodoníně, Kuřimi a ve dvojici lokalit u dálnice D1). V přípravě jsou v dohledné době stanice v dalších lokalitách.
V České republice je aktuálně registrováno více než 4000 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, o rok později 725 elektromobilů, loni 789 e-aut a letos do konce července 1395 e-aut. Odhady dalšího vývoje hovoří počínaje příštím rokem o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu. Vyšší dojezd nových typů elektrických vozů v kombinaci s hustší sítí veřejných dobíjecích stanic také definitivně otevírají pro elektromobilitu cestování mezi městy.