Celkem 58 procent manažerů firemních flotil si myslí, že hybridní vozy jsou vhodné pro podnikové vozové parky. K pořízení hybridu motivuje zejména úspora provozních nákladů. Pro polovinu podniků jsou ale stále preferovanou variantou diesely, 29 procent upřednostňuje benzín a hybridní pohon volí 18 procent. Vyplývá to z průzkumu agentury NMS Market Research pro automobilku Toyota.
O přechodu na hybridní vozy už ale uvažuje 55 procent firem. Možnost slevy nebo individuální nabídky uvádí jako hlavní motiv hybridů pětina a nižší spotřebu zmiňuje 13 procent. Celkem pět procent by se rozhodovalo kvůli vyšší zůstatkové hodnotě auta na hybridní pohon.
Nejoblíbenější fleetovou hybridní značkou je Toyota, která je zastoupená v 30 procentech tuzemských flotil. Čtyři z deseti respondentů by si rádi Toyotu nebo Lexus otestovali a 14 procent si chce vyzkoušet Mercedes-Benz.
S funkčností hybridního pohonu, který kombinuje jízdu na konvenční spalovací motor s elektromotorem, je obeznámeno osm z deseti dotázaných. Jen pětina má v tomto směru mezery.
Zhruba 39 procent podniků vypisuje výběrové řízení na dodavatele nových vozů jednou za tři až pět let. Každý rok tendr vypisuje čtvrtina firem a jednou za dva roky necelá pětina (18 procent).
Krátkodobý leasing ustupuje do pozadí
Celkem 77 procent firem pořizuje auta prostřednictvím finančních produktů, zbytek platí hotově. Z finančních produktů je nejoblíbenější operativní leasing, který využívá 67 procent zákazníků, půjčku pak volí 11 procent, stejně jako klasický leasing.
Krátkodobý operativní leasing se podle Aleše Kamaryta z Toyota Financial Services firmám vyplatí pouze tehdy, pokud mají zájem vozy rychle obnovovat a je-li výše měsíční splátky pro ni akceptovatelná v porovnání vůči jiným délkám smluv o operativním leasingu.
„Po několikaletém boomu krátkodobých pronájmů na 12-24 měsíců se totiž trh konečně vrací k více logickému přístupu a začíná se stabilizovat na pronájmech na 36-48, v některých případech až 60 měsíců,“ dodal.