EQS 580 4MATIC (Stromverbrauch kombiniert (NEFZ): 19,6-17,6 kWh/100 km; CO2-Emissionen: 0 g/km); Exterieur: Edition 1, high tech silber/obsidianschwarz; Interieur: Leder nappa grau;Stromverbrauch kombiniert (NEFZ): 19,6-17,6 kWh/100 km; CO2-Emissionen: 0 g/km* EQS 580 4MATIC (combined electrical consumption (NEDC): 19.6-17.6 kWh/100 km; CO2 emissions: 0 g/km); exterior: Edition 1, high tech silver/obsidian black; interior: leather nappa grey;Combined electrical consumption (NEDC): 19.6-17.6 kWh/100 km; CO2 emissions: 0 g/km*
Elektromobil (EV) NEWS

Prověřená trvalá udržitelnost. Nový Mercedes-Benz EQS úspěšně obstál v ekologickém auditu

Mercedes-Benz sestavuje pro své modely ekologickou bilanci, v níž důkladně zkoumá veškeré aspekty, které mají vliv na životní prostředí, od získávání surovin přes výrobu a provoz vozidla až po jeho recyklaci na konci životnosti. Rozsáhlou dokumentaci nakonec kontrolují nezávislí znalci.

Tímto ověřovacím auditem nyní úspěšně prošel model EQS 450+, jako první vůz, jehož základem je platforma pro velké elektromobily. Souhrn výsledků tzv. 360° ekologického auditu nabízí podrobné informace o spotřebě, emisích a ekologické bilanci, ale také o používání surovin z obnovitelných zdrojů a recyklátů. Tato zpráva ve formátu PDF je k dispozici ke stažení zde.

Přečtěte si také:   ŠKODA poskytne 55 elektromobilů ENYAQ iV pro české předsednictví v Radě EU

Významnou roli v ekologické bilanci elektromobilu hraje především výroba vysokonapěťové sady akumulátorů a externí nabíjení během provozu. Mercedes-Benz přitom ve svých modelových výpočtech vychází ze dvou různých předpokladů: V jednom scénáři je pro nabíjení vysokonapěťové sady akumulátorů zohledněna kombinace zdrojů, z nichž je elektrická energie vyráběna v zemích EU. Naproti tomu v „obnovitelném“ scénáři se pro výrobu akumulátorových článků a nabíjecí procesy ve fázi používání počítá s energií získávanou z obnovitelných zdrojů. V obou scénářích ujede EQS celkem 300 000 kilometrů.

Insgesamt 287 Bauteile aus ressourcenschonenden Materialien für den EQS, Kleinteile inklusive, mit einem Gesamtgewicht von 82,3 kg.    A total of 287 components made of resource-saving materials for the EQS, including small parts, with a total weight of 82.3 kg.

Zajímavá čísla, data a fakta: Trvalá udržitelnost modelu EQS ve zkratce

  • Podíl kobaltu v katodách akumulátorových článků modelu EQS je deset procent.
  • Komponenty modelu EQS, které jsou alespoň zčásti vyráběny z materiálů snižujících spotřebu surovin (recykláty a suroviny z obnovitelných zdrojů), mají hmotnost více než 80 kilogramů.
  • Se součinitelem aerodynamického odporu vzduchu cx od 0,20 je EQS v současnosti nejaerodynamičtějším sériově vyráběným automobilem na světě. V porovnání s aerodynamicky dobrým elektromobilem (cx = 0,23) to znamená prodloužení dojezdu o čtyři (v jízdním cyklu WLTP) až pět procent (měření Mercedesu na dálkové trati).
  • Střecha výrobního závodu Factory 56, v němž vznikají vozy EQS, je osazena 12 000 fotovoltaickými moduly. Jejich nejvyšší výkon je 5000 kWp, a díky tomu dokážou v ročním průměru pokrývat 30 procent spotřeby energie výrobního závodu. V porovnání s ostatními montážními halami Mercedes-Benz má areál Factory 56 o 25 procent nižší spotřebu elektrické energie.
  • Přibližně 40 procent plochy střechy montážního závodu Factory 56 je zatravněno, v konstrukci hlavní budovy nalezl poprvé uplatnění recyklovaný beton.
  • V roce 2022 bude vyráběno celkem již osm modelových řad elektromobilů Mercedes-EQ v sedmi montážních závodech na třech kontinentech.
  • U podlahových krytin se používá nová příze z recyklovaného nylonu. Jedna tuna této příze (značky ECONYL) ušetří více než 6,5 tuny CO2 v porovnání s nově vyrobeným materiálem.
  • Po použití v automobilu je možné sadu akumulátorů využívat k dalším účelům. Například v zásobnících pro uchovávání energie společnosti Mercedes-Benz Energy, která se svými partnery zapojila do elektrické sítě v Německu již tři velká úložiště z automobilových akumulátorových systémů s celkovou kapacitou 50 MWh. První zásobník z použitých akumulátorů byl zprovozněn a připojen k elektrické síti již v říjnu 2016 ve vestfálském Lünenu.
  • Velká část dodavatelů, kteří reprezentují 90 procent celkového ročního objemu nákupu, chce v budoucnosti dodávat už jen díly vyráběné s neutrální bilancí emisí CO2. Svou ochotu k tomuto kroku dali najevo v prohlášení nazvaném „Ambition Letter“. Nejpozději od roku 2039 budou smět bránami výrobních závodů Mercedes-Benz procházet pouze materiály pro výrobu, které budou mít ve všech stupních dodavatelského řetězce neutrální bilanci emisí CO2.
  • Mercedes-Benz začal již v roce 2018 pracovat na transparentnosti komplexních řetězců v případě dodávek kobaltu pro akumulátorové články. Za tím účelem bylo identifikováno 120 dodavatelů a uskutečněno 60 auditů podle směrnic OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development/Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj).
  • Výroba velmi komplexních sad lithium-iontových akumulátorů v závodě Hedelfingen, který je součástí areálu Mercedes-Benz Stuttgart-Untertürkheim, bude od roku 2022 probíhat s neutrální bilancí emisí CO2. Mercedes-Benz kromě toho uzavřel v rámci strategických partnerství dohody o nákupu akumulátorových článků vyráběných s neutrální bilancí emisí CO2, počínaje modelem EQS.
  • Mercedes-Benz zveřejňuje souhrny výsledků 360° ekologického auditu od roku 2005 v rámci systematické integrace ekologických aspektů do produktového vývoje v souladu se směrnicí ISO TR 14062.