CNG NEWS

Prodej paliva CNG v České republice meziročně vzrostl o 36 %

Zájem o stlačený zemní plyn (CNG) jako automobilové palivo neustále roste. Důvodem je hlavně jeho nízká a dlouhodobě stabilní cena. Palivové náklady na jeden ujetý kilometr ve Škodě Octavia na CNG činí pouhých 0,94 Kč. U nafty či benzinu je to až dvojnásobek. Prodej CNG v Česku meziročně vzrostl o 36 %.

Čeští řidiči stále více objevují výhody stlačeného zemního plynu (CNG). Svědčí o tom rostoucí zájem o CNG jako o automobilové palivo. Podle statistik Českého plynárenského svazu se loni v Česku prodalo o 36 % více CNG než v roce předchozím. Za posledních pět let se zájem o tohle palivo zvýšil téměř pětinásobně. Ve srovnání s běžnými palivy je výhodou CNG hlavně nízká cena. Počítáme-li pouze cenu paliva, náklady na jeden ujetý kilometr se u Škody Octavia na CNG pohybují okolo 0,94 Kč. U stejného modelu s naftovým motorem je to 1,54 Kč, u benzinové Octavie jsou pak náklady na kilometr přibližně 2,1 Kč.

Síť plnicích stanic se neustále rozšiřuje

Ceny automobilů na CNG jsou téměř srovnatelné s naftovými modely. Jejich používání a údržba se přitom od běžných aut příliš neliší. „Pohon na CNG je plně technologicky zvládnutý a kromě silničních vozidel se tento pohon začíná stále více využívat také v železniční a lodní dopravě. Palivo je ekonomicky výhodné, bezpečné, ekologické a zároveň vysoce výkonné. O jeho slibné budoucnosti svědčí také celosvětový růst počtu vozidel i prodeje zemního plynu jako automobilového paliva,“ vysvětluje Pavel Novák z Českého plynárenského svazu.

Přečtěte si také:   Trend elektromobility sílí. Dobíjecí stanice MOL Plugee nabízejí platby přímo v mobilní aplikaci

Provozovatelé aut na CNG se už nemusejí obávat ani nedostatečné infrastruktury plnicích stanic. Jejich počet stále roste a jsou zastoupeny rovnoměrně po celém území ČR. „Na území České republiky je nyní dostupných téměř 150 plnicích stanic. Společnost E.ON provozuje 19 veřejných plnících stanic,“ říká Aneta Hrubá ze společnosti E.ON Energie, a. s. Tankování bývá přitom samoobslužné a časově téměř srovnatelné s tankováním tradičních kapalných paliv.

Cena CNG mírně klesá

Průměrná cena 1 m3 CNG byla v loňském roce 17,69 Kč. Toto množství je přitom energeticky zhruba srovnatelné s jedním litrem benzínu, který se loni prodával průměrně za 28,75 Kč. Cena CNG je v posledních letech stabilní, loni dokonce mírně klesla o necelá čtyři procenta. Vzhledem k tomu, že s CNG jako ekologicky příznivějším palivem počítá také Národní akční plán čisté mobility, není u tohoto paliva příliš pravděpodobný ani růst spotřební daně.

Trend: Zkapalněný zemní plyn (LNG)

Kromě stlačeného zemního plynu (CNG) se v poslední době začíná více hovořit také o využívání zkapalněného zemního plynu – LNG. Ten umožňuje větší dojezd vozidel, je však náročnější na skladování. „V budoucnu lze očekávat mnohem větší rozšíření zkapalněného zemního plynu (LNG) a jeho využívání zvláště v nákladní a dálkové kamionové dopravě. Pro tento účel již v Evropě vznikají takzvané Blue koridory propojující evropské země. Součástí je rovněž výstavba potřebné LNG infrastruktury plnicích stanic podél této transevropské kamionové přepravní sítě,“ dodává Jana Kymplová z Českého plynárenského svazu.

Napsat komentář