bmw-i3s

Pro jízdu do práce by Čechům stačilo elektroauto, pořídit si ho chce polovina z nich

Každý druhý Čech dojíždí do práce 15–30 minut, to v ranním provozu odpovídá nanejvýš 20 kilometrům. Tím nejrozšířenějším dopravním prostředkem je podle aktuálního průzkumu Volkswagen Financial Services automobil. Podle vlastních slov by na takovou vzdálenost 89 % Čechů stačilo elektroauto. To nejpozději do 10 let plánuje pořídit 56 % respondentů.

Dojezdové časy do práce jsou u Čechů pod celosvětovým průměrem. Ten činí hodinu a devět minut. Naproti tomu 81 % Čechů dojíždí do půl hodiny, nejčastěji, ve 47 %, je to 15–30 minut. „Češi se vyznačují nízkou pracovní mobilitou, a to nejen ve formě stěhování za prací, ale i dojížděním,“ vysvětluje Lukáš Cankař, ředitel marketingu a retailového prodeje ve Volkswagen Financial Services. Jen 4 % by byla ochotná se za prací přestěhovat, stejné procento by dojíždělo dál než 50 km.

V průměrné době, kterou dojíždí Češi za prací, se tak pohybují na té nejvyšší úrovni. Nejlépe jsou na tom podle celosvětové studie Dalia Research, s průměrnými 39 minutami, Japonci. V sousedních zemích, v Polsku a Německu, dojíždějí průměrně okolo hodiny, v Rakousku dokonce 70 minut. Nejhůře jsou na tom v Izraeli, kde se průměrný dojezdový čas do práce pohybuje nad 1,5 hodiny.

Do práce v elektromobilu

Do zaměstnání se přitom Češi nejčastěji dopravují autem, ať již soukromým (53 %), nebo firemním (6 %). „Zatímco např. ve Francii je populární tzv. spolujízda, kdy se do práce svezou jedním vozem kolegové nebo sousedé, u nás tento systém využívá 14 % populace a drtivá většina jezdí sama, popř. s někým z rodiny,“ doplňuje Cankař a dodává: „Z ekologického hlediska je ale velmi potěšující, že by 89 % respondentům stačilo do práce elektroauto.“

To si v následující dekádě plánuje pořídit 56 % řidičů, 16 % dokonce do pěti let. Největší ochotu projevují Pražané – třetina z nich totiž do práce dojíždí hodinu. „Pražané preferují hromadnou dopravu, která je sice pohodlná a ekologická, ale také poměrně pomalá. Elektrovůz, a to nejen auto, ale třeba i motocykl, pro ně představuje schůdné řešení,“ uzavírá téma Cankař.

Přečtěte si také:  Ojetých elektromobilů je na českém trhu třikrát víc než před covidem