toyota-australie-vyroba-vodiku

Podle analýzy se zelený vodík se vyplatí už za dva roky

Zelený vodík bude za dva roky nákladově konkurenceschopný tomu šedému. Cena elektrolyzérů má klesat průměrně o 14 procent. Předpovídá to ve své analýze společnost Rething Energy.

„Vzhledem ke slibovaným úsporám z výroby, klesajícím nákladům na obnovitelné zdroje a rostoucím nákladům na emise CO2, bude zelený vodík vyráběný z obnovitelných zdrojů schopen nákladově konkurovat vodíku z fosilních paliv již za dva roky, tedy mnohem dříve, než se doposud předpokládalo,“ píše Harry Morgan v analýze centra Rethink Energy. Centrum se zabývá energetickým prostředím, a s tím spojenými investičními příležitostmi.

Centrum tvrdí, že se nevyplatí investovat do zachytávání a skladování oxidu uhličitého, ale rovnou investovat do zeleného vodíku. Tato investice má podle centra nejjistější návratnost.

Přečtěte si také:  Air Products testuje s automobilkou Daimler Truck nákladní vozy Mercedes-Benz Genh2 na kapalný vodík

Podle Rething Energy klesnou náklady na vodík z obnovitelných zdrojů ze současných 370 dolarů za kilogram, na jeden dolar v roce 2035 a 0,75 dolaru v roce 2050. Cena elektrolyzérů produkujících vodík s využitím energie z obnovitelných zdrojů má v souladu s křivkou učení klesat průměrně o 14 procent.

Analytici jsou méně optimističtí a předpokládají, že se odvětví výroby zeleného vodíku bude rozvíjet pomaleji, a to především kvůli nedostatku vody a obnovitelných zdrojů, které jsou k jeho produkci nezbytné.

Toyota podporuje nové technologie

Jedním z průkopníků elektromobilů na vodíkové palivové články je Toyota Mirai, která se ziskem pěti hvězdiček pyšní nejvyšším hodnocením v testech Euro NCAP. Automobilka nezůstává jen u osobních vozidel.

Přečtěte si také:  Projekt NEXTAEC: Přinese nová generace alkalických elektrolyzérů revoluci ve výrobě vodíku?

Ve snaze dekarbonizovat obtížněji ovlivnitelná odvětví dopravy vyvíjí také nákladní vozy na vodík a vodíková plavidla. Finanční prostředky vložila například do start-upu Energy Observer, což je vodíkem poháněná loď. Vodík si vyrábí přímo na palubě z mořské vody. Využívá k tomu vítr, slunce a vodu.