Volkswagen_e-Crafter_Nordkap- (3)
Elektromobil (EV) NEWS

Obytný elektromobil Volkswagen e-Crafter dojel až na Nordkapp – severní cíp Evropy

Frank Eusterholz žije na ostrově Samsø a je fanouškem značky Volkswagen. Nedávno se vydal na neobvyklou cestu. Za volantem e-Crafteru dojel z Hannoveru až do nejseverněji položeného bodu Evropy přístupného po silnici. S elektricky poháněným lehkým užitkovým vozem, který je koncipován pro městský provoz a přepravu na krátké vzdálenosti, prokázal, že omezený dojezd nevylučuje cestování na dlouhé vzdálenosti.

Nápad

Eusterholz se rozhodl, že si splní dávný sen – dojet na Nordkapp (Severní mys) za volantem skříňového vozu přestaveného na obytný automobil. Původně chtěl jet se svým otcem, ten se však nemohl výpravy ze zdravotních důvodů zúčastnit. Přesvědčený zastánce elektromobility chtěl jet samozřejmě vozidlem s elektrickým pohonem, protože „na naftu tam dojede přece každý“, jak říká Eusterholz. „Já jsem nyní pravděpodobně prvním člověkem, který byl na Nordkappu s elektricky poháněným lehkým užitkovým vozem, resp. obytným automobilem,“ říká po absolvované jízdě s oprávněnou hrdostí.

Skříňový e-Crafter mu nabídl na výpravě trochu více pohodlí díky obytnému modulu, který nabízí firma PlugVan z Berlína.

Přečtěte si také:   Registrace nových vozidel s alternativním pohonem dosáhly za prvních 7 měsíců roku 2020 podílu 7,4 %

Cesta

Kvůli koronaviru nebyl start snadný. Vzhledem k omezeným možnostem cestování a změně zaměstnání se jízda několikrát odkládala. Eusterholz nakonec vyrazil v srpnu.

Eusterholz neplánoval výpravu jako stylizovanou jízdu pro sociální sítě. Jeho cesta měla být prostá podle motta: „Dělám to, protože je to možné a přináší mi to radost“. Proto si z ní nepřivezl záplavu vyumělkovaných „selfies“ před úchvatnými kulisami, ale jen několik momentek. Novým médiím se však úplně nevyhnul. Jak totiž vyprávěl o svém záměru stále více lidem, tím častěji dostával dotazy, zda bude z této cesty zveřejňovat také fotografie a videa. Stejné přání pronesl i jeho otec, který se tak k němu mohl virtuálně posadit do kabiny. V té však postupně vzrůstalo napětí, protože cestou na sever řídla hustota stojanů pro rychlé nabíjení. Eusterholz se tak stal neplánovaně „YouTuberem“, aby si uchoval památku na tuto jízdu a mohl své zážitky také zprostředkovat ostatním.

Mnozí řidiči by nad nápadem trmácet se 7500 kilometrů v elektricky poháněném lehkém užitkovém voze s dojezdem pouhých 173 km (v kombinovaném cyklu dle EU) jenom nechápavě kroutili hlavou. „Dojezd ale nebyl vůbec žádným problémem,“ tvrdí Eusterholz. „Člověk se mu prostě musí přizpůsobit.“ Proto ani nevnímá celkem 95 zastávek kvůli nabíjení na celé trase jako obtíž, ale jako její obohacení. Tyto přestávky využíval pro sebe. „Zpomalil jsem, celou jízdu jsem absolvoval vědoměji a na konci dne jsem dorazil do cíle dokonce odpočatější.“ Tichý interiér vyzývá k poklidné jízdě, ale když je na to nálada, dokáže jet e-Crafter také velmi svižně.

Nejkrásnější okamžiky

Odvážná jízda přinesla Eusterholzovi mnoho nezapomenutelných zážitků. Nejvíce emocí v něm vyvolal příjezd na Nordkapp. Jakmile spatřil na krajnici tabuli označující Nordkapp, měl z toho husí kůži. Dosáhl cíle, který mnozí považovali za nedosažitelný…

Největší potěšení mu přinesla jízda po silnici Trollstiegen (Trolí stezka) v Norsku. Její vozovka je na některých místech široká jen pro jedno vozidlo. Jízda po ní je velmi náročná i kvůli 12% stoupáním a jedenácti velmi ostrým zatáčkám. S šestimetrovým vozidlem na ní prakticky nelze zastavit, natož se otočit. Ve výchozím bodě silnice Trollstiegen ukazoval e-Crafter dojezd 100 kilometrů, na vrcholu to bylo jen 50 km. Po rychle absolvovaném klesání se ukazatel dojezdu vyšplhal na 90 km. Je to pozoruhodný důkaz, kolik energie lze získávat rekuperací. „Jako řidič elektromobilu jsem pro to rychle získal cit. V kombinaci s vlastními výpočty jsem se naučil stále více spoléhat na ukazatele vozidla. Dokážu tak dobře odhadovat, jak daleko opravdu dojedu.“

Úseky s nejkrásnější krajinou nabídly Lofoty a osm kilometrů silnice Atlantic Ocean Road na pobřeží Atlantského oceánu, jejíž mosty připomínají horskou dráhu.

Výzvy

Tak dlouhá výprava samozřejmě nepřináší jen krásné a příjemné zážitky. Jednou Eusterholz dojel k jedinému nabíjecímu stojanu široko daleko se zbývajícím dojezdem pouhých několik kilometrů. A ten byl v souladu s „Murphyho zákony“ samozřejmě mimo provoz. V tomto případě poskytl pomoc nedaleký ošetřovatelský dům, u něhož mohl Eusterholz použít nástěnnou nabíječku místního primáře.

Přečtěte si také:   Holzer a Michelin novými partnery chystaného elektrického šampionátu ADAC Opel e-Rally Cupu

Nejvíce frustrující byl nabíjecí stojan na čerpací stanici, která si naúčtovala poplatek za nabíjení pětkrát vyšší než podle obvyklých sazeb. Protože to však byl jediný nabíjecí stojan v této oblasti, neměl Eusterholz žel na výběr.

Největší výzvou na trase, kterou předem téměř vůbec neplánoval, byla cesta vedoucí z norského města Alta dál na sever. Zde totiž začala zóna bez rychlého nabíjení. To znamená, že na posledních několika stovkách kilometrů bylo jen několik nabíjecích stojanů se střídavým proudem a nabíjení probíhalo velmi pomalu. V porovnání s rychlonabíječkami trval nabíjecí proces cca pětkrát tak dlouho.

Shrnutí

Eusterholz na dotaz, zda by se na tuto cestu vydal znovu, odpovídá bez váhání a se zářivýma očima a širokým úsměvem na tváři: „Hned“.

Podle jeho názoru je elektromobilita pro obytné automobily ideální. Umožňuje totiž tichou, poklidnou jízdu přírodou s dostatečným počtem přestávek. Dojezd není vůbec žádným problémem, pokud se k této otázce přistoupí s nadhledem. A při únavě je možné dopřát si kdykoli posilující spánek.

Volkswagen e-Crafter Eusterholze nadchl. Podle něj je to jeden z nejúžasnějších elektromobilů, který existuje. Nabízí skvělé odhlučnění a velkorysý vnitřní prostor v kombinaci s dokonalým jízdním komfortem.

Celá jízda v číslech:

Doba trvání: 18 dnů
Celková délka: 7544 km
Přímá jízda tam: Hannover – Samsø – Nordkapp 3333 km
Počet nabíjecích zastávek: 95
Průměrná doba nabíjení: 1,5 h
Spotřeba: cca 25 kWh na 100 km

Vozidlo:

Skříňový vůz Volkswagen e-Crafter
Výkon: 100 kW/136 koní
Točivý moment: 290 Nm
Objem nákladového prostoru: 10,7 m3
Kapacita sady akumulátorů: 35,8 kWh

Obytná vnitřní výbava: PlugVan Basic

PlugVan

Obytný modul PlugVan promění skříňový vůz, jakým je Crafter, během pěti minut v plnohodnotný obytný automobil. Modul PlugVan se jednoduše zasune do prázdného nákladového prostoru, aniž by se musely na vozidle dělat jakékoliv úpravy. Modul se bezpečně připevní k vozidlu prostřednictvím sériově dodávaných kotevních ok. A obytný vůz je připraven k cestování.

Přečtěte si také:   Elektromobily a plug-in hybridy Scania už jsou na trhu. Nabídka je velká

Vůz s tímto modulem nabízí vše potřebné pro cestování: lůžko (200 x 165 cm), kuchyňskou linku s dřezem, plynový vařič a chladničku.

Obytný modul PlugVan byl pro Eusterholze na jeho cestě velmi praktický, protože mu poskytl nejen více komfortu, ale také jasné uspořádání, v němž měla každá věc své pevné místo. A během nabíjení v něm nacházel vítané útočiště pro pohodlné trávení volného času.

Koncept modulů PlugVan získal v roce 2020 evropské ocenění za inovace (European Innovation Award) v kategorii „Trvalá udržitelnost a životní prostředí“.

Frank Eusterholz

Čtyřiapadesátiletý Němec žije na ostrově Samsø a je zarytým fanouškem elektromobility. V elektromobilu jezdí již od prvních let rozvoje elektromobility. Na malém ostrově v Baltském moři vystačí i s velmi krátkým dojezdem. Kromě fascinující jízdy je pro něho významná i otázka nákladů. Pořizovací cena je sice vysoká, ale hodně ušetří při údržbě. Svůj elektromobil navíc častečně nabíjí elektrickou energií z vlastní malé větrné a fotovoltaické elektrárny.