bmw_tovarna_vyroba- (1)
Další zprávy NEWS

O 70 procent méně CO2: BMW Group plánuje od roku 2024 používat obnovitelně produkovaný hliník z Kanady

BMW Group pokračuje ve svém úsilí o systematické snižování emisí CO2 v dodavatelském řetězci. Zvláštní pozornost je věnována materiálům, při jejichž výrobě vzniká velké množství CO2, jako je hliník, ocel a plasty. BMW Group proto hodlá od roku 2024 odebírat hliník od kanadské společnosti Rio Tinto, která pro jeho výrobu využívá elektřinu z vodních elektráren, což přináší významné snížení produkce CO2. Společnosti za tímto účelem podepsaly memorandum o porozumění. V porovnání s konvenčně vyráběným hliníkem může tento přístup ušetřit přibližně 70 % emisí CO2. Plánované objemy dodávek budou využívány výhradně pro výrobu automobilů v továrně BMW Group ve Spartanburgu v americkém státě Jižní Karolína, a to například na díly, jako jsou kapoty motorů.

„Máme jasné cíle pro snižování emisí CO2 v dodavatelském řetězci. Použitím inovativních materiálů můžeme snížit uhlíkovou stopu našich vozidel ještě před jejich předáním zákazníkům. Dohoda o dodávkách nízkouhlíkového hliníku se opírá o několik pilířů: kromě vodní energie a vysokého podílu druhotného materiálu chceme být lídrem v automobilovém průmyslu také tím, že zvýšíme používání hliníku bez přímých emisí CO2 z procesu tavení,“ vysvětluje Joachim Post, člen představenstva BMW AG odpovědný za nákup a dodavatelskou síť.

Přečtěte si také:   Plně elektrické Subaru Solterra oceněno ziskem pěti hvězd v bezpečnostních testech Euro NCAP* 2022

Díky své relativně nízké hmotnosti a dalším pozitivním materiálovým vlastnostem zaujímá hliník pevné místo v inteligentní konstrukci BMW Group, kombinující různé druhy materiálů. V dodavatelském řetězci čistě elektrického vozu střední velikosti připadá na hliník přibližně čtvrtina jeho emisí CO2. To podtrhuje obrovský potenciál snižování emisí CO2 u dodavatelů zaměřených na produkci hliníku.

bmw_tovarna_vyroba- (2)

Inovativní výrobní proces

Technologie ELYSIS, vyvinutá pro výrobu hliníku, přináší revoluci v procesu tavení, který je nutný pro výrobu. Inovativní metoda využívá bezuhlíkové anody, které eliminují veškeré emise CO2 související s tímto procesem; její testování na průmyslové úrovni úspěšně proběhlo v roce 2021. BMW Group se hodlá stát jedním z prvních zákazníků, kteří budou tuto technologii využívat ve své sériové výrobě.

Přečtěte si také:   500 dobíjecích stanic ČEZ naráz odbaví 1000 elektro aut. Posledních 100 stojanů vyrostlo rekordně rychle

Další pilíře dohody se společností Rio Tinto

Kromě bezuhlíkového procesu se podepsaná dohoda vztahuje také na hliníkové slitiny vyráběné s využitím elektřiny z obnovitelných zdrojů energie, jejichž emise CO2 jsou pouze třetinové oproti průměru v odvětví. Továrny na výrobu hliníku v Quebecu jsou téměř výhradně napájeny elektřinou ze šesti místních vodních elektráren. Jako další příspěvek k ochraně zdrojů bude do konečného výrobku přidáván recyklovaný obsah, který může potenciálně dosáhnout podílu až 50 %.

Využití technologie blockchain společnosti Rio Tinto rovněž zaručuje plnou sledovatelnost hliníku, a to až k původnímu bauxitovému dolu. Tím je zajištěna transparentnost celého dodavatelského řetězce, což má velký význam při sledování dodržování environmentálních a sociálních standardů těžby surovin.