Project Portal_Fuel Cell Heavy Truck
NEWS Vodík (FCEV)

Nový vodíkový kamion od Toyoty ujede 480 km na jedno natankování

Toyota odhalila druhou verzi svého elektrického nákladního vozidla třídy 8 poháněného vodíkovými palivovými články. Udělala tak další krok k budoucnosti bezemisních nákladních vozidel. Novinka představená v Centru pro automobilový výzkum (CAR) v severním Michiganu s interním označením „Beta“ rozšiřuje schopnosti prvního testovacího kamionu Project Portal prodloužením dojezdu na více než 480 km na jedno natankování.

Nabízí také vyšší všestrannost a manévrovací schopnosti díky nové spací kabině a jedinečné palivové skříni, kterou se ještě zvětšil prostor pro posádku bez prodlužování rozvoru.

Nákladní vozidlo Project Portal „Alpha“ od spuštění provozu v dubnu 2017 urazilo bezmála 16 000 testovacích kilometrů se zápřahem v reálných podmínkách přepravy na krátké vzdálenosti v přístavech Long Beach a Los Angeles i jejich okolí, kdy s výjimkou vodních par neprodukovalo žádné emise. Jezdit na krátké vzdálenosti začne letos na podzim, čímž v uvedených přístavech zvýší kapacitu bezemisní nákladní dopravy a opět přispěje ke snížení dopadů přepravy na životní prostředí.

Delší dojezd a vylepšené procesy

Project Portal 2.0 staví na zkušenostech nashromážděných po uvedení vozidla Alpha v roce 2017. První těžké nákladní vozidlo bylo výsledkem inovativního projektového týmu v rámci Toyoty a postupně se během jediného roku proměnilo z původního konceptu v plnohodnotný nákladní automobil pro přepravu na krátké vzdálenosti. Konstruktéři a technici v rámci tohoto náročného projektu překonfigurovali kabelové svazky, elektroniku a další komponenty dvou sériových vozů Mirai na palivové články. Cílem bylo vytvořit jeden z celosvětově prvních těžkých nákladních automobilů s nulovými emisemi, vyráběný v programu OEM.

Přečtěte si také:   DB Schenker s podporou Scanie zajistí bezfosilní přepravu na ostrově Gotland

Výsledky jejich práce nepřestávají udivovat. Nákladní vozidlo Alpha o výkonu přes 670 koní s celkovou hmotností cca 36,300 kg a dojezdem přes 320 km na jedno natankování disponuje točivým momentem 1800 Nm, za nímž stojí dvě sady palivových článků z modelu Mirai a baterie o kapacitě 12 kWh. Hodnoty točivého momentu a výkonu zůstávají u modelu Project Portal Beta shodné, avšak podařilo se prodloužit dojezd vozidla a současně vylepšit další klíčové parametry.

„Z hodnocení prvního nákladního vozidla v našich testovacích prostorách a na reálných silnicích v oblasti LA vyplynul seznam možných vylepšení výrobního procesu vozidla Beta i schopností tohoto vozidla,“ uvedl Andrew Lund, hlavní konstruktér projektu.

Po dlouhých letech pokusů vznikl Project Portal 2.0

Celý projekt Project Portal probíhal v duchu dlouhých novátorských tradic Toyoty, sahajících až do dob vstupu této firmy do automobilového světa. A1, první sedan od Toyoty, vznikl přibližně stejným způsobem jako původní nákladní vozidlo Project Portal – prostřednictvím experimentování, pokusů a omylů, včetně spousty úsilí na pozadí. Po dokončení v roce 1935 byl sedan A1 testován Kiičirem Toyodou, zakladatelem společnosti, a poté odladěn v první komerčně nabízený vůz s označením Toyoda AA.

Ve stejném duchu byly poznatky získané vývojem prvního nákladního vozidla využity ke vzniku vozidla Project Portal 2.0, který je propracovanější a nabízí lepší funkčnost i schopnosti. Stejně jako model AA byl prvním krokem Toyoty na čelo mezi automobilkami je i Project Portal významným posunem beztak velmi solidního postavení Toyoty na poli ochrany životního prostředí. Toyota se i do budoucna zasazuje podporovat vývoj vodíkové infrastruktury zaměřené na spotřebitele, aby bylo možné potenciál vozidel na palivové články využívat naplno.

Přečtěte si také:   Kanada a Německo startují vodíkovou alianci, vodík nahradí plyn

Kapka H2 v moři

V přístavech Long Beach a Los Angeles dnes pracuje více než 16 tisíc nákladních vozidel produkujících škodlivé emise a očekává se, že tento počet raketově vzroste. Ve všech přístavech Spojených států se používá přes 43 tisíc nákladních vozidel pro přepravu na krátké vzdálenosti, což se negativně projevuje v produkci vysokého množství karcinogenních látek, pevných částic ze vznětových motorů a dalších znečišťujících látek vypouštěných do vzduchu v přístavech a jejich okolí.

„Cílem vývoje prvního nákladního vozidla bylo zjistit, zda je možné tohoto dosáhnout, což se nám podařilo,“ komentoval Craig Scott, starší manažer severoamerické kanceláře elektrifikovaných vozidel a technologií automobilky Toyota. „Tentokrát se zaměřujeme na komerční životaschopnost. Chceme dosáhnout významného rozdílu, co do kvality ovzduší nejen v oblasti LA, ale i napříč USA a po celém světě.“

Nákladními vozidly to nekončí

Oznámení o novém nákladním voze navazuje na strategický program Toyoty „Environmental Challenge 2050“, v tomto případě s cílem eliminovat emise CO2 produkované společností Toyota Logistics Services v přístavu Long Beach. Toyota v minulosti již ohlásila výstavbu závodu Tri-Gen, který bude celosvětově první megawattovou elektrárnou využívající palivové články s tavenými uhličitany, jejíž součástí bude i vodíková čerpací stanice. Závod na bázi 100% obnovitelného paliva bude využívat zemědělský odpad k produkci vody, elektřiny a vodíku na podporu provozu společnosti Toyota Logistics Services (TLS) v přístavu Long Beach.

[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“10″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“240″ thumbnail_height=“160″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“20″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Ukázat prezentaci]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]