Elektromobil (EV) NEWS

Nimbee má za sebou pilotní provoz na území Prahy a plánuje expanzi do zahraničí

Projekt Nimbee ke konci roku uzavřel svůj pilotní provoz mobilní nabíjecí služby. Ten probíhal od října na území Prahy. Během tří měsíců provozu nabilo Nimbee téměř 1,8 MWh, to odpovídá náboji na 10 000 km dojezdu. Na jedno nabíjení tak připadá náboj 24 kWh, pro většinu nabíjených elektromobilů tedy dojezd přibližně 150 km.

V průběhu pilotního projektu byla služba zcela zdarma, jejím cílem byla hlavně technická a uživatelská validace projektu před jejím komerčním spuštěním. To je plánované na rok 2022 ve vybraných metropolích napříč EU. Do pilotního provozu se podařilo zapojit 3 verze prototypu mobilní baterie a díky rychlým iteracím jak v softwarové, tak hardwarové sekci projektu se tak podařilo optimalizovat většinu provozních procesů a sbírat potřebná provozní data.

Přečtěte si také:   Mezi firmami stoupá zájem o elektromobily, potřebují ale komplexní související služby

Ekologický dopad pilotního provozu

Díky lepší nabíjecí infrastruktuře se stává i elektromobilita stále dostupnější. K lepší uživatelské zkušenosti z nabíjení tak přispívá i Nimbee. Pokud by uživatelé Nimbee používali běžná naftová vozidla, vzniklo by tak 3 t CO2e. Cílem provozu Nimbee je tedy do budoucnosti zabránit dalšímu vzniku zbytečného znečištění pomocí rozšiřování možností nabíjení elektromobilů pro ty uživatele, kteří nemají možnost nabíjet svá vozidla doma a zároveň se jim nedostává veřejně dostupné infrastruktury v centrech měst.

„Mám radost, že se našemu týmu podařilo dojít v tak krátkém čase až tak daleko. Z technického hlediska jsme narazili jen na pár problémů, které se podařilo obratem řešit. Jsme kompatibilní s 95% elektromobilů, které můžete v ulicích potkat. Ale hlavně, potvrdili jsme si, že služba si najde své zákazníky a do budoucna má obrovský potenciál,“ říká Mirek Zapletal, Head of Product Nimbee. „Úspěšně jsme zvládli první provozní test a teď je potřeba vypustit Nimbee do Evropy a zpřístupnit tak elektromobilitu všem,“ doplňuje founder Jan Šamal.

Optimalizace softwarového řešení

Proto, že je Nimbee služba složená ze softwarové části stejně jako hardwarové, je třeba rozvíjet nejen mobilní bateriovou jednotku, ale i platformu, která řídí celý Nimbee ekosystém. Díky hlubší integraci pokročilých logistických metod a strojového učení v kombinaci s již získanými provozními daty, bude aplikace schopná v reálném čase vyhodnocovat vytížení jednotlivých mobilních dobíjecích stanic a obslužných vozů. Bude tak docházet k neustálé optimalizaci provozu podle specifik jednotlivých měst. Další vývoj bude probíhat i v rámci spolupráce při Evropském inovačním a technologickém institutu (EIT) v projektu EIT Urban Mobility ve spolupráci s technologickými giganty jako Siemens, Altran/Capgemini Engineering, univerzitami v Žilině, Braunschweigu, ČVUT v Praze a evropskými městy – Braunschweig, Helmond a Žilina.

Přečtěte si také:   Volkswagen ID. Buzz byl vyhlášen „Elektromobilem roku“ v anketě Top Gear Electric Awards 2022

Další nasazení služby

Pro rok 2022 je v plánu podniknout několik velkých kroků v rámci expanze na další trhy. Do konce roku je totiž ambice komerčně provozovat platformu Nimbee ve 3 evropských městech. K tomu bude potřeba několik desítek mobilních dobíjecích jednotek a flotila zhruba dvaceti elektromobilů pro jejich obsluhu. Cílem pro rok celý rok je zamezit vzniku 100 t emisí CO2e, díky ulehčení elektrifikace firemních flotil a jejich nabíjení z obnovitelných zdrojů.