NEWS Ostatní

Německé soudy rozhodly, že města mohou zakázat vjezd do svých center

Německý rozsudek je založen na evropských přepisech, které vyžadují soulad mezních hodnot oxidu dusičitého (NO2) ve městech. Tamní města s tím měla a mají dlouhodobě problémy, a tedy jisté, že nějaká forma omezení musela dříve nebo později přijít. Kvalita ovzduší však lze zlepšit jen komplexním balíčkem opatření.

Samotné zavedení omezení vjezdu naftových vozidel (Euro 5 a níže) začne platit zatím jen ve dvou německých městech od 1. září 2018. V jaké formě a kde konkrétně budou mít naftová auta vjezd zakázán, zatím není jasné. Co je již jasné, že se zákaz nebude týkat zásobování, IZS a vozidel MHD.

Řešení pro Euro 5 vozidla tu je

V Německu se v poslední době také hodně skloňuje nápad největšího autoklubu ADAC v podobě dodatečného vybavení vozidel různými eko prvky, které zaručí snížení emisí až o 90 % při jízdě mimo město a až 70 % ve městě. Celková hodnota investice do jednoho vozidla je vypočtena na 1400 až 3300 Eur (35,5 až 84 tis Kč). Tedy prodej zhruba 6 milionů vozidel by pak vůbec nehrozil a mohla by nadále jezdit do center dotčených měst.

Složení vozového parku v Německu

Celkem je v Německu registrováno cca 15 milionů naftových vozidel. K 1. lednu 2017 je orientační počet vozidel dle Euro normy následující:

  • EURO 1-2: 750 000 vozidel
  • EURO 3-4: 5 550 000 vozidel
  • EURO 5: 6 000 000 vozidel
  • EURO 6: 2 700 000 vozidel
Přečtěte si také:   Loni v Česku přibyl rekordní počet LPG vozidel. Včetně přestaveb je autoplyn jedničkou mezi „čistými“ pohony

Prodeje vozidel v Německu

Lednová čísla z asociace německého automobilového průmyslu (VDA) ukazují, že naftu v Německu kupuje jen každý třetí zákazník. Pro srovnání v celém roce 2015 byl podíl zákazníků téměř 50 na 50.

Paradoxem je to, že v současné době stoupá hodnota benzínových vozidel (+4,3 %). Cena naftových vozidel zatím stagnuje.

Podpora prodejů v Německu

V Německu již nějaký měsíc funguje pobídka přímo od automobilek na výměnu starých naftových vozidel za ekologičtější vůz. Třeba Volkswagen takto vyměnil zhruba 150 000 vznětových vozidel s emisní normou Euro 1 – 4.

Města, která mohou zakázat dieselová vozidla

  • Stuttgart
  • Düsseldorf

Situace v Rakousku je jiná

Ve Vídni dne 21. února 2018 zamítla rada pro životní prostředí omezení vjezdu naftových vozidel do města. Toto omezení by se týkalo zhruba 520 tisíc místních řidičů. Studie federální agentury pro životní prostředí totiž ukazuje, že zlepšení ovzduší ve Vídni lze dosáhnout bez zákazu dieselů a environmentálních zón.

Řešení problému

Dle mezinárodních studií se jako efektivní ukazuje zkapacitnění dopravy ve formě výstavby kapacitních okruhů kolem měst a zavedení zelených zón na semaforech (úspora až 40 % emisí), častější čištění vozovek od prachu (úspora až 15 % emisí) a vybudování velkokapacitních P+R parkovišť na příjezdech do města.

Část těchto opatření začnou tento rok testovat ve Francouzském Štrasburku.