NEWS Vodík (FCEV)

Nedaleko Kolína nad Rýnem začali vyrábět zelený vodík

Vodík jako energetický zdroj budoucnosti se v uplynulých letech dostává do popředí zájmů společností, které chtějí přispět ke snížení CO2. Ve stejných kolejích směřuje k výrobě z obnovitelných zdrojů i největší evropský elektrolyzér s polymerní elektrolytovou membránou (PEM), který zahájil na počátku července provoz nedaleko Kolína nad Rýnem.

V energetickém a chemickém parku společnosti Shell vyrábí s podporou EU vodík v zelené variantě. K pomyslnému stupni klimatické neutrality je tak Země zase o kousek blíže.

Elektrolyzér je součástí evropského projektu Refhyne a díky financování EU prostřednictvím společného podniku jde o první zařízení, které tuto technologii v tak velkém měřítku využívá v rafinérii.

Přečtěte si také:   Toyota: K uhlíkové neutralitě vede více cest

Elektrolyzér bude využívat obnovitelnou elektřinu k výrobě až 1 300 tun ekologického vodíku ročně. Očekává se, že zpočátku bude sloužit k výrobě paliv s nízkou uhlíkovou náročností. Postupně by se zelený vodík mohl využívat rovněž v průmyslu, k vytápění domácností a pohonu nákladních automobilů.

Vodík jako nástroj k nízkouhlíkové dopravě

Odborníci předpokládají, že vodík bude hrát jednu z klíčových rolí ve snaze dosahování klimatických cílů evropské Zelené dohody tím, že pomůže dekarbonizovat obtížněji ovlivnitelná odvětví v dopravě a průmyslu, a tím i vytvoření nízkouhlíkového energetického systému.

Konsorcium, které projekt podporuje, tvoří společnosti SINTEF, Shell, Sphera, Element Energy a ITM Power. Poslední zmíněná firma elektrolyzér vyrobila v závodě v Sheffieldu na britských ostrovech a obsahuje díly vyrobené v Itálii, Švédsku, Španělsku a Německu.

Klimatická neutralita v roce 2050

„Abychom do roku 2050 dosáhli klimatické neutrality, musíme zásadně změnit náš energetický systém,“ řekl Bart Biebuyck, výkonný ředitel společného podniku pro palivové články a vodík.

Dodal, že čistý vodík bude hrát klíčovou roli v e-mobilitě i průmyslu díky potenciálu pro dekarbonizaci odvětví, kde není možné přímé využití obnovitelné energie. „V souladu s tím chceme urychlit uvedení palivových článků a vodíkové technologie na trh a využít jejich výhod v Evropě,” nastiňuje Biebuyck plány do budoucna.

Přečtěte si také:   V Paříži začne jezdit 600 nových vodíkových taxi Toyota Mirai

Vodíková Mirai přijela do Česka

V Evropě už se prodávají elektromobily na vodíkové palivové články. Jedním z průkopníků je Toyota Mirai, která byla již i v Česku uvedená ve své druhé generaci, a kterou si dosud od roku 2015 pořídilo více než 10 000 zákazníků z celého světa. Automobilka Toyota nezůstala jen u osobních vozidel, vyvíjí jak nákladní vozy na vodík, tak vodíková plavidla. Ruku v ruce s trendem vodíkových článků půjde potřeba výstavby čerpacích stanic na vodík.