Elektromobil (EV) NEWS

Nástup elektromobility nezastaví ani vysoké ceny elektřiny, předpokládá společnost LeasePlan

Ačkoli celkové prodeje nových osobních vozidel u nás v letošním roce meziročně klesly, pro kategorii vozů s alternativním pohonem to neplatí. Podle statistiky SDA počet registrací alternativních vozidel v prvních třech čtvrtletích stoupl v porovnání se stejným obdobím loňského roku o 28 % na 26 910 vozů. Počet registrovaných čistě elektrických vozů vzrostl dokonce o 57 %, a to na 2869 kusů. Leasingová společnost LeasePlan očekává, že na tomto vývoji nic nezmění ani probíhající energetická krize.

„Zatím se bavíme o nízkých absolutních počtech registrovaných elektromobilů, trend je ale jednoznačně stoupající. Nástup elektromobility je nevratný proces,“ říká Martin Brix, generální ředitel české pobočky LeasePlanu, lídra ve správě podnikových automobilových flotil.

Přečtěte si také:   Test Kia Sportage 1.6 T-GDI HEV 4×4 | hybridní verze (2022)

Firma očekává, že navzdory energetické krizi se bude zastoupení elektrických aut ve flotilách zvyšovat. Nejvíce je to patrné v tuzemských pobočkách velkých korporací. Na elektromobily přecházejí na základě strategického rozhodnutí, které je obvykle iniciováno jejich západními centrálami.

„U těchto klientů není pořízení elektromobilů pouze výsledkem ekonomické rozvahy, důležitou roli hraje také jejich deklarovaná environmentální politika. Nedomníváme se, že by ji teď kvůli momentálně vysokým cenám elektřiny chtěli revidovat. Postupně bude růst zájem také v dalších zákaznických kategoriích. Stále více podniků i domácností nakonec vyhodnotí elektromobilitu jako nejracionálnější řešení,“ říká Martin Brix.

Poukazuje přitom na nedávný průzkum EY Fleet Survey 2022. Jeden z jeho závěrů říká, že 87 % všech služebních jízd je kratších než 200 kilometrů, což je pro elektromobily zcela bezproblémová vzdálenost.

Majitelé nemovitostí a podnikatelé budou podle LeasePlanu pod vlivem letošního roku mnohem více investovat do solárních panelů, které pak budou využívat i pro nabíjení elektromobilů. Svou roli přitom bude hrát rozhodnutí Evropské unie, podle kterého od roku 2035 nebude možné na jejím území koupit jiné auto než to s elektrickým pohonem.

Přečtěte si také:   Hyundai poodhaluje IONIQ 6 na koncepční skice

Podíl elektromobilů na nových registracích u nás zatím dosahuje pouhých 2 %, což je výrazně méně než na západních trzích. Podle zmiňovaného výzkumu EY Fleet Survey 2022 ale pětina tuzemských podniků uvažuje o tom, že si v nejbližších pěti letech pořídí elektromobily. Výzkum také odhalil, že uživatelé elektrických vozů dnes příliš spoléhají na veřejné nabíjecí stanice. Právě nabíjecí infrastruktura je přitom alfou a omegou pro další rozmach elektromobility.

Leasingové společnosti mohou klientům pomoci i v této oblasti. „Pro firemní zákazníky je nezbytné, abychom pro ně vedle samotných elektromobilů zajistili související služby. Typická je instalace wallboxů v sídle podniků, ale, pokud je to možné, také v bydlišti vybraných zaměstnanců,“ říká Martin Brix.

Důležité jsou i další podpůrné aktivity. LeasePlan poskytuje klientům odborné konzultace o nabídce automobilek, o reálných celkových nákladech na provoz konkrétních modelů anebo o hustotě nabíjecí infrastruktury v jejich regionu. Nabízí jim chytré kabely, které zpřístupní nabíjecí stanice různých výrobců. Zákazníci si do vozidel nechávají zabudovat telematickou jednotku, která umožňuje přesně rozlišit soukromé kilometry, a tedy spotřebované kilowatthodiny, od těch služebních. Roste počet řidičů využívajících nabíjecí kartu, kterou mohou platit v několika konkurenčních sítích. Funguje na podobném principu jako klasická palivová karta.

Přečtěte si také:   Najde ideální dobíjecí místo a provede platbu. Navigační a platební aplikace pro elektromobily bude užitečným pomocníkem

„Děláme prostě vše pro to, aby uživatel elektromobilu u nás dostal úplně stejný komfort jako řidič konvenčního vozu,“ dodává Martin Brix.

LeasePlan je dlouhodobým propagátorem čisté mobility a v České republice vykazuje vyšší podíl elektromobilů ve flotile, než jsou celostátní údaje. Společnost každým rokem provádí průzkum připravenosti vybraných evropských zemí na nástup elektromobility. V loňském roce vyšlo Česko ze srovnání jako země s vůbec nejslabší úrovní podpory čisté mobility, což se odráží ve vysokých celkových nákladech na provozování elektromobilů.