Elektromobil (EV) Hybrid a PHEV NEWS

Na dálnici D1 vyrostla unikátní designová Pumpa, je zároveň největším dobíjecím místem na celé dálnici.

Na 6,1. kilometru dálnice D1 ve směru na Brno vyrostla u Průhonic unikátní stavba, která se ve všech ohledech vymyká zarytým představám o podobě čerpacích stanic, ale i dálničních restaurací. Je totiž kategorií sama pro sebe.

Pumpa, jak se stavba jmenuje, kombinuje dva plnohodnotné projekty. Motorista, který sjede přímo z dálnice, objeví čerpací stanici, ale už na první pohled je zřejmé, že tato se výrazně liší od těch, které řidiči míjí na každém kroku. Že byl důraz kladen na architektonickou podobu a designové zpracování exteriéru i interiéru, je nepřehlédnutelné. Za projektem stojí ateliér A32 – architekt Ivan Kolář se svými spolupracovníky. Pumpa je první skutečně designovou čerpací stanicí v České republice, ale je velmi ojedinělá i v rámci celé Evropy.

Přečtěte si také:   První jízda s elektromobilem Ford Mustang Mach-E GT. Rychlost až na prvním místě?

Pumpa plní zároveň funkci protihlukové bariéry, čímž zvyšuje komfort obyvatelům přilehlé rezidenční zástavby v Průhonicích.

„Původním zadáním bylo vytvoření čerpací stanice, která bude umístěna u běžné protihlukové stěny. Chtěli jsme ale přijít s řešením vstřícnějším k okolí. Navrhli jsme proto víceúčelový objekt, který splňuje původní podmínky, zároveň ale své okolí obohacuje a je otevřen nejen k dálnici, ale i k obci. Chtěli jsme ukázat, že i takovou v podstatě běžnou stavbu, jako je benzinová pumpa s restaurací, je možné pojmout jinak,“ popisuje Ing. arch. Ivan Kolář.

Přečtěte si také:   GEFCO instaluje 290 nabíjecích stanic e-Totem ve svých evropských pobočkách. Cílem je podpora rostoucího trhu elektromobilů

„Měli jsme v úmyslu, aby lidé zapomněli, že jsou u dálnice, a aby si v příjemném prostředí sedli, dobře se najedli a mezitím třeba dobili svůj elektromobil,“ říká František Šlingr, člen představenstva společnosti IMOBA, a.s., která za projektem stojí. Pumpa se proto nyní pyšní jedním důležitým prvenstvím: se svými 10 dobíjecími stanicemi se stala největším dobíjecím místem na dálnici D1. Stanice jsou provozovány Skupinou ČEZ a šest z nich garantuje příkon 50 kW a čtyři dokonce 180 kW.

„Zároveň jsme ale chtěli vybudovat plnohodnotnou restauraci, kam si zajdou na dobré jídlo lidé z přilehlých Průhonic a blízkého okolí. Jsou to dva koncepty propojené do jednoho,“ vysvětluje František Šlingr.

Druhou možností, jak do Pumpy vstoupit, je právě ze směru od průhonické zástavby. Host v takovém případě vejde do restaurace se 119 místy k sezení. Na první pohled vás tu zaujme množství zeleně, kterou je celý prostor doslova protkaný a která dává zapomenout, že se podnik nachází pár metrů od největší dálnice v České republice. Restaurace je rozdělena na obědovou část a grill bar, v němž si po celý den přijdou na své milovníci masa a nejrůznějších grilovaných pokrmů. Součástí objektu je i vlastní pekárna, která po celý den zásobuje Fresh Bar čerstvým pečivem, bagetami nebo croissanty. Nejsou přitom používány žádné polotovary a vše je připravováno výhradně z čerstvých surovin.