Pro mladé lidi z generace Z je dnes udržitelnost zcela běžnou potřebou a nutností. V jejich volbách je to patrné, protože využívají možnosti sdílené dopravy, při nákupech dávají přednost také udržitelné módě a trendu bezobalového nakupování.
Témata ochrany přírody a ekologie jsou pro mladé generace prioritou. Ochrana životního prostředí je stabilně oblastí, která mladší lidi nejvíce znepokojuje, přičemž skoro třetina mění své spotřebitelské chování ve prospěch firem s pozitivním dopadem na životní prostředí. Podle aktuální studie World Economic Forum 2022 pak jsou tahounem celé společnosti v oblasti ekologie a udržitelného životního stylu, a dokonce studie mluví o tom, že s sebou strhávají i další generace.
Využívají zelená sdílená auta
Mladí lidé jsou zastánci ekologického přístupu v oblasti dopravy – sdílení dopravních prostředků – automobilu či kola s více lidmi pro efektivnější využití. Také často dávají přednost těm poskytovatelům sdílených vozů, kteří podporují ekologické pohony.
„Mnoho našich uživatelů jsou mladí lidé z generace Z. Nejčastěji je pak motivuje k využití vedle finanční dostupnosti, kdy nemusí platit drahé pořizovací a provozní náklady, ekologický ohled sdílení, a to, že šetří životní prostředí a planetu. My navíc ve své flotile automobilů využíváme hybridní pohony, které jsou vedle elektromobilů nejekologičtější variantou, ale oproti elektromobilům nabízí i jistotou dojezdu a sami si energii vyrábějí jízdou,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime carsharing.
Posilujícím trendem je etická a udržitelná móda
Podle průzkumu vyhledávače módy Glami trend udržitelnosti v Česku roste. Při nákupech módy ovlivňuje skoro každého druhého Čecha. „Výrobci udržitelných módních produktů pečlivě dbají na co nejnižší negativní dopad výroby na životní prostředí. Dbají na ekologické pěstování bavlny, na hospodaření s vodou, spotřebu energií, využití přírodních materiálů a barviv. Hlídá se také ekologičnost oděvních obalů a distribuce zboží,“ říká spolumajitel české značky Styx Ruslan Skopal.
Zmíněný průzkum dále ukázal, jaká jsou pro české zákazníky tři nejdůležitější kritéria, podle kterých udržitelnost posuzují. „Co znamená pro Čechy udržitelnost? A jaké jsou v tomto tématu nejčastější věci, které mají vliv na jejich nákupy módy? Jsou jimi nejčastěji používání organických či recyklovaných materiálů, výroba šetrná k životnímu prostředí a dobrá kvalita výrobku spojená s dlouhou životností,“ říká Ondřej Hyrš, ekolog a spolumajitel módní značky Vuch.
Bezobalové nakupování
Velký boom v poslední době zaznamenalo mezi trendy v udržitelnosti také bezobalové nakupování, jež odstartovala propagátorka bezobalové domácnosti Bea Johnson se svou knihou Zero Waste Home. Tvrdí, že ona se svou rodinou vyprodukuje pouze jednu zavařovací sklenici odpadu za rok.
Mnoho mladých lidí generace Z má právě k této ekologické cestě blízko. Snaží se celkově snížit produkci svého osobního a rodinného odpadu, a to zejména díky nakupování stáčené drogerie, bezobalové kosmetiky a potravin ve vratných dózách, které se po vyčištění znovu plní.
„Tlak na udržitelnost v módním průmyslu vede výrobce k tomu, aby uváděli, jak ekologická a etická je jejich výroba. Vznikl proto index udržitelnosti dopadu módy, který se zaměřuje na transparentní komunikaci informací o udržitelnosti s maloobchodníky i zákazníky, a to v reálném čase,“ říká Karel Kotoun, odborník v otázkách udržitelnosti ze společnosti Accenture.