Každý desátý vůz, který si objednají zákazníci u české pobočky společnosti Drivalia, poskytovatele mobility ze skupiny CA Auto Bank, už má elektrický pohon. Podíl čistých elektromobilů na nových objednávkách dosahuje 6 %, při započtení plug-in hybridů jde o 10 %. Zastoupením elektrických vozidel na nových obchodech se tak Drivalia pohybuje nad celkovým trhem. Podle údajů SDA za letošní leden až říjen činil podíl čistých elektromobilů na nových registracích v České republice 4,5 %, v součtu s hybridy šlo o 7 %.
Podle společnosti je to dáno hned několika faktory. Poptávku po elektromobilech táhnou velké flotily, které tvoří jádro jejího klientského portfolia. Pořizovací ceny elektrických a srovnatelných konvenčních aut se navíc stále přibližují. Na trhu už jsou proto dostupné modely elektromobilů, které vykazují velmi dobré hodnoty TCO (celkové náklady na vlastnictví a provoz), což je pro většinu firemních zákazníků rozhodující faktor při výběru vozů.
„Důležitou roli hraje i fakt, že zákazníkům nabízíme nejen financování elektrických vozidel, ale i komplex doprovodných služeb potřebných pro hladký přechod od konvenčních automobilů. Zároveň poskytujeme konzultace, sdílíme zkušenosti jiných firem a podle potřeb klientů a vývoje trhu naše služby postupně ladíme,“ říká Jana Faltová, Business Performance Manager Drivalia Lease Czech Republic, vedoucí společnosti ve správě podnikových flotil, která má v Česku na silnicích přes 30 tisíc vozidel.
Firma průběžně sleduje vývoj TCO u konkrétních vozů. Její aktuální propočty potvrdily, že náklady na elektrická auta už jsou v řadě segmentů vozidel nižší než výdaje na adekvátní konvenční modely. Obecně platí, že čím je segment automobilu vyšší, tím výhodnost elektrického pohonu stoupá.
Podstatnou roli hraje cena elektřiny. Podle nejnovějších výpočtů Drivalie se výdaje na spotřebovanou elektřinu na jeden kilometr jízdy pohybují od 0,90 Kč do 4,50 Kč v závislosti na modelu vozu a zdroji nabíjení.
„Výhodu mají řidiči, kteří mohou nabíjet v práci anebo doma, a rychlé veřejné dobíjecí stanice tak využívají jen na delších cestách. Mezi našimi zákazníky je takových podstatná většina,“ říká Jana Faltová.
Ve skupině elektromobilů s nižší spotřebou, kam patří například Fiat 500e, Dacia Spring, Peugeot 208, Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 6 anebo Volkswagen ID.7, zaplatí řidiči využívající veřejné dobíjení v síti ultrarychlých nabíječek Ionity za elektřinu v průměru 2,80 Kč na jeden kilometr jízdy, při nabíjení na AC nabíječkách nebo domácím nabíjení výsledek vychází kolem 0,90 Kč/km.
U elektromobilů s vyšší spotřebou, jako jsou Hyundai Ioniq 5, BMW iX, Audi Q8 e-tron nebo Mercedes-Benz EQE SUV, musí uživatelé ultrarychlých veřejných dobíječek počítat s výdaji na spotřebovanou elektřinu ve výši až 4,50 Kč/km. Ovšem když mohou nabíjet na AC nabíječkách nebo z domácího či firemního wallboxu, dostanou se přibližně na 1,50 Kč/km.
Řidiči automobilů se spalovacím motorem zaplatí za palivo v závislosti na spotřebě vozu (počítáno v rozmezí 5 až 10 l/km) 2 až 4 koruny na každý kilometr jízdy.
„Uživatel elektromobilu tedy při dnešních cenách elektřiny ušetří v porovnání s řidičem konvenčního auta i více než polovinu nákladů na palivo. To už je údaj, který fleet manažery i privátní zákazníky může přimět k tomu, že začnou preferovat elektroauta,“ konstatuje Jana Faltová ze společnosti Drivalia.