2021-Kia_e-Niro-tazne_zarizeni

K elektromobilu lze připojit i přívěs. Zatím ovšem ne ke každému

Přívěsné vozíky najdeme ve spoustě rodin. Jak by také ne? Jedná se o velmi praktické zařízení sloužící k převozů celé škály produktů od stavebního materiálu, dřeva, zahradní techniky, kol, motocyklů až po velké elektrospotřebiče. Nemalé oblibě se však těší i velké obytné přívěsy, s nimiž zase vyrážíme na dobrodružnou dovolenou. Na pořadu dne ovšem je otázka, zda-li vůbec bude možné je připojit k elektromobilům. Tažné zařízení u většiny z nich totiž nenajdete.

Obliba elektromobility stoupá. Elektromobily jsou tiché a především ekologické. Levnější je i údržba a servis vozů na elektrický pohon. Motoristy však tíží jedna otázka. Bude možné k elektromobilu připojit tažný vozík, či přímo obytný karavan?

​Zájem o přívěsné vozíky roste

Nechme hovořit statistiky. Jen loni si přívěs či návěs pořídilo více než 4 tisíce motoristů. A to nehovoříme o těch, kteří využívají služeb půjčoven a vozíky si půjčují nárazově. Z toho se více než z poloviny (70 procent) jednalo o ty cenově nejdostupnější ve váhové kategorii do 750 kg, které jsou k dostání v hobby marketech.

Přečtěte si také:  Prostě zapojím a nabíjím. Nová auta už často nepotřebují žádné karty, chipy ani aplikace

​Na dračku jdou i tažná zařízení

Tento vysoký zájem ze strany spotřebitelů o přívěsné vozíky se samozřejmě projevuje i na zájmu o tažná zařízení na automobilech. Podle Martina Šlechty, mluvčího českého zastoupení stuttgartské automobilky Mercedes‑Benz, si je za tažné zařízení ochotno připlatit více než 25 procent zákazníků. Velký zájem o tažná zařízení zaznamenala i automobilka Volkswagen. Mluvčí značky, David Valenta pro magazín Autosalon prozradil, že za tažná zařízení si je ochotna připlatit většina zákazníků. „U menších modelů jím vybavujeme zhruba každý druhý vůz, u vyšších modelů naprostou většinu.“

​Levné elektromobily nic neutáhnou

To ale neplatí na elektromobily. Zájemci o nosič kol na tažné zařízení pro vůz poháněný elektrobaterií už tak úspěšní nejsou. Náklad v současné době utáhne pouhých 43 procent elektromobilů dostupných na českém trhu, a to většinou z kategorie těch dražších. U vozidel pod jeden milion korun se jedná pouze o dva modely – Hyundai Kona Electric a Volkswagen ID.4. Hyundai navíc utáhne pouhých 300 kg. U Volkswagenu se váhový limit zvyšuje na tunu u brzděného přívěsu. David Valenta podotýká, že tažné zařízení vyžadují mají téměř všichni zájemci.

​Nový Hyundai utáhne až 1600 kg

Značka Hyundai zájem o tažné zařízení právě kvůli jeho nízké tahací schopnosti zaznamenala u pouhých pěti procent zákazníků. To se však zcela určitě brzy změní. Nový model Ioniq 5 podle mluvčího Hyundai, Davida Pavlíčka bude schopen táhnout přívěs o hmotnosti až 1600 kg! Tím předčí i konkurenční Volkswagen.

​Elektrické modely nové generace

Značně pozadu v nabídce elektromobilů vybavených tažným zařízením je německá značka BMW. U nás je k sehnání hlavně starší model 13, který neutáhne nic. Nadějí ovšem jsou výrazně silnější elektrické modely nové generace. Zájem zákazníků o tažná zařízení značka dle slov jejího mluvčího Davida Haidingera zaznamenává. Prý se jedná o 45 procent zákazníků především z řad zájemců o SUV či plug-in hybridní modely. O poznání dál je konkurenční značka Audi. „V případě Audi e‑tron je tažným zařízením vybaveno asi 55 procent dodaných vozů plus zhruba 15 procent má přípravu pro tažné zařízení,“ nechal se pro magazín Autosalon slyšet mluvčí značky Jiří Rozkošný.

Přečtěte si také:  Zlínský kraj nakoupí 29 elektromobilů Peugeot e-2008, prvních šest dodaných vozů dostaly školy a dětské domovy

​Silné motory a větší kapacita baterie

Ve všech případech se jedná o elektromobily vyšších cenových relací. Důvodem jsou především silnější motory, bez nichž se tažná zařízení neobejdou. V kombinaci s větší kapacitou baterie. Problémem u levnějších vozidel je kratší dojezd, který by se s těžkým nákladem v závěsu ještě zkrátil. Bez problémů by nebylo ani nabíjení na veřejných stojanech, které na přívěsy a tažné vozíky nejsou konstruované. Před dobíjením by tak majitel vozu zřejmě byl nucen přívěs od automobilu odpojit, vozidlo nabít a pak znovu přívěs připojit, což by celý proces značně zkomplikovalo.

Pokud však sháníte opravdu silný elektromobil, který bez problémů zvládne utáhnout i těžký obytný přívěs, jeden bychom pro vás měli. Je jím Tesla Model X, který utáhne i dva a čtvrt tuny těžký vlek.