Fresh oil pouring into a car engine during a service

Jak se orientovat ve značení olejů?

Motorový olej patří mezi základní kapaliny, které potřebuje každé auto. Jeho množství ale i kvalitu je třeba hlídat, aby byl zajištěn spolehlivý chod a dlouhá životnost motoru. Během jeho činnosti se olej postupně zanáší nečistotami a stárne. Je potřeba ho pravidelně měnit za nový. Jaký olej vybrat a jak se vyznat v jeho značení?

Jak vybrat motorový olej?

Základní informace o oleji, který se hodí právě do vašeho vozidla, vám dá jeho výrobce. Pomůže vám v tom, čím začít a jak olej vybrat. V pokynech jsou uvedeny specifikace oleje, tedy ACEA nebo API, které určují výkonnostní třídu. Pro zjištění správné viskozity má olej klasifikaci SAE. U motorových olejů platí zásada, že není tak podstatná jeho značka, ale jeho značení. Mezi další informace, které získáte od výrobce, patří také interval výměny oleje, který se u různých typů vozů může lišit.

Viskozita SAE

Základním technickým parametrem pro motorový olej je specifikace viskozity. Ta udává hodnotu vnitřního tření oleje. Tato míra není stálá, protože podléhá různým vnějším vlivům, především teplotám. Během chodu motoru se v něm mění teplota i tlak, a právě viskozita by se za těchto podmínek měla měnit co nejméně. Klasifikace SAE (Society of Automotive Engineers) dělí viskozitní vlastnosti oleje do šesti zimních a pěti letních tříd.

Zimní třídy SAE

K označení se používají čísla a písmeno W (Winter): 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W

Přečtěte si také:  Požár elektromobilu? Direct pojišťovna nově zaplatí i baterii, která škodu způsobila

Co znamenají? Třída udává schopnost motoru nastartovat při nízkých teplotách. Se snižujícím číslem třídy se snižuje i možná teplota okolního prostředí, a přitom se zachová optimální tuhost maziva pro bezproblémové spuštění motoru. Konkrétně tak olej s označením 5W zajistí start motoru i při teplotě pod -40 °C, olej s označením 10W při teplotě – 30 °C atd.

Letní třídy SAE

Označují se pouze číslem, tedy konkrétně 20, 30, 40, 50, 60

Číslo je určitým vodítkem k viskozitě. Neurčují tedy přesnou hodnotu. Vyšší číslo znamená vyšší viskozitu maziva. Vzhledem k tomu, že se oleje používají pro celoroční provoz, jsou současné motorové oleje v podstatě bez výjimky vícestupňové, tedy označované kombinací zimní a letní třídy. Například 5W-30, 10W-40 a podobně.

Výkonnostní specifikace

Dalším podstatným parametrem motorových olejů jsou výkonnostní specifikace. Jde o okamžité a dlouhodobé vlastnosti oleje, které se projevují při různém zatížení, tedy ochranu před opotřebením, oxidační stabilitu, ochranu před korozí a tvorbou usazenin atd.

Kategorie jsou pak klasifikovány:

  • specifikací ACEA – (Association des Constructeurs Européens d Automobiles) je evropská norma, která uvádí tři skupiny motorových olejů:
    • A/B pro zážehové a lehké vznětové motory
    • C pro motory s částicovými filtry
    • E pro výkonné vznětové motory
  • specifikací API – (American Petroleum Institute) je americká norma, podle níže se motorové oleje dle užití dělí na oleje pro zážehové motory s označením písmenem S (Service) a na oleje pro vznětové motory s označením písmenem C (Commercial). Další písmeno specifikuje vlastnost oleje. Je-li olej vhodný pro oba typy motorů, pak je značen kombinací obou písmen, například SJ/CF.
  • firemními normami – někteří výrobci automobilů si vytváří vlastní normy a popisy maziv
Přečtěte si také:  MONETA rozšiřuje firemní flotilu o nové elektromobily, tvoří již 81 % celého fleetu

Značení maziv je celkem složitý systém, který ale mezinárodně řeší potřeby a požadavky, které musí olej mít, aby zajistil dokonalou činnost stroje a jeho bezproblémový chod. Proto by se do motoru měl lít pouze ten olej, který tam opravdu patří. Pokud si nevíte rady, je vhodné se vždy poradit s odborníky.

Autor foto: SIGAUS – www.sigaus.es, CC BY-SA 4.0, Odkaz