2021-Hyundai-XCIENT_Fuel_Cell-vodik-_(2)
NEWS Vodík (FCEV)

Hyundai vylepšuje design a provozní vlastnosti náklaďáku XCIENT Fuel Cell Truck

Společnost Hyundai Motor Company dnes zveřejnila fotografie modernizovaného modelu XCIENT Fuel Cell, celosvětově prvního velkosériově vyráběného nákladního vozidla s vodíkovým pohonem.

Model s nulovými emisemi bude díky modernizovanému designu a vylepšeným provozním vlastnostem ještě atraktivnější pro firemní zákazníky s vozovými parky na celém světě.

Přečtěte si také:   Díky bioplynu lze dosáhnout zisku ekologičtějším způsobem

„Hyundai Motor k realizaci své vize ekologické vodíkové společnosti využívá více než 20 let zkušeností s technologií palivových článků“ řekl Jaehoon (Jay) Chang, generální ředitel a prezident divize užitkových vozidel ve společnosti Hyundai Motor Company. „Hyundai přispěje svým modelem XCIENT Fuel Cell 2021 k širokému přijetí užitkových vozidel s pohonem na vodík.“

Hyundai zahájí výrobu vozidel XCIENT Fuel Cell 2021 letos v srpnu.

Lepší zážitky z jízdy díky modernizovanému designu a vylepšeným provozním vlastnostem

Hyundai upravil design i provozní vlastnosti modelu XCIENT Fuel Cell, a zvýšil tak jeho konkurenceschopnost.

Modernizovaný vnější design naznačuje dynamické a ekologické provozní vlastnosti modelu XCIENT Fuel Cell. Nová maska chladiče, ozdobená chromovanými prvky v lineárním a odvážném tvaru písmene „V“ a vícerozměrnými síťovými vzory, dodává nákladnímu vozidlu s technicky vyspělým elektrickým pohonem napájeným palivovými články na silnici jedinečný vzhled, ale současně také plní technickou funkci. Modrá barva na rámečku masky chladiče a dalších grafických prvcích dává jasně najevo, že XCIENT Fuel Cell používá ekologickou vodíkovou energii.

2021-Hyundai-XCIENT_Fuel_Cell-vodik-_(5)

XCIENT Fuel Cell 2021 je vybaven systémem palivových článků na vodík o celkovém výkonu 180 kW. Systém sestává ze dvou 90kW sad palivových článků, které byly pro tento model těžkého nákladního vozidla nově optimalizovány. Systém palivových článků nabízí ještě větší odolnost a delší životnost a také zvyšuje celkovou hospodárnost vozidla. Hyundai tím vychází vstříc požadavkům zákazníků, kteří provozují flotily užitkových vozidel. Elektromotor s nejvyšším výkonem 350 kW a maximálním točivým momentem 2237 Nm umožňuje dynamickou jízdu.

Sedm velkých nádrží na vodík nabízí celkovou kapacitu 31 kg paliva. Dalším zdrojem elektrické energie jsou tři vysokonapěťové sady akumulátorů s kapacitou po 72 kWh. XCIENT Fuel Cell 2021 má maximální dojezd cca 400 km1. Doplnění vodíku do prázdných nádrží zabere 8 až 20 minut v závislosti na venkovní teplotě.

XCIENT Fuel Cell 2021 bude dodáván nejen v konfiguraci 4×2 jako jeho předchůdce, ale nově také jako podvozek 6×2.

XCIENT Fuel Cell vyjíždí na silnice v Evropě, Severní Americe a Číně

Hyundai plánuje, že představením vylepšeného modelu urychlí uvádění svého těžkého nákladního vozidla s palivovými články do provozu na celém světě.

Hyundai v loňském roce dodal do Švýcarska celkem 46 vozidel XCIENT Fuel Cell. Tato nákladní vozidla ujela do května 2021 celkem více než 750 000 km. Nákladní vozidla s pohonem na vodík tak snížila emise oxidu uhličitého o cca 585 tun2 v porovnání s vozidly s pohonem na naftu.

Přečtěte si také:   Flotila nákladních vozidel Hyundai XCIENT Fuel Cell s palivovými články překročila hranici jednoho milionu ujetých kilometrů

Hyundai doveze do konce letošního roku do Švýcarska dalších 140 vozidel nového modelu XCIENT Fuel Cell v rámci svého plánu uvést v Evropě do roku 2025 do provozu 1600 těžkých nákladních vozidel s elektrickým pohonem napájeným palivovými články. Hyundai Hydrogen Mobility, společný podnik firem Hyundai Motor a H2 Energy, pracuje na uvedení modelu XCIENT Fuel Cell na další evropské trhy.

„Zákazníci jsou velmi spokojeni s kvalitou a jízdním komfortem těchto nákladních vozidel, o která je velký zájem i mimo Švýcarsko. Jsme pevně přesvědčeni o tom, že v příštím roce se nákladní vozidla XCIENT Fuel Cell objeví na silnicích i v dalších evropských zemích,“ říká Mark Freymueller, generální ředitel společnosti Hyundai Hydrogen Mobility.

Základní technické údaje

   

XCIENT Fuel Cell 2021

Model

 

4×2 Cargo

6×2 Cargo

Druh vozidla   nákladní (podvozek s kabinou) nákladní (podvozek s kabinou)
Druh kabiny   pro regionální provoz (bez prostoru pro přespání) pro regionální provoz (bez prostoru pro přespání)
Systém pohonu   levostranné řízení/4×2

levostranné řízení/6×2

Rozměry [mm]

   

Rozvor náprav

  5130 5000 + 1350

Vnější (podvozek s kabinou)

   
  délka 9745 9745
  šířka

2540 (s bočními ochrannými panely; EU a Švýcarsko)

2540 (s bočními ochrannými panely; EU a Švýcarsko)

  výška

3730 (se standardním spoilerem)

3900 (s přídavným spoilerem)

3730 (se standardním spoilerem) 3900 (s přídavným spoilerem)

Hmotnosti [kg]

     

Max. celková hmotnost

19 500 27 500
 

Zatížení nápravy vpředu/vzadu

8000/11 500

8000/11 500 + 8000

Max. celková hmotnost soupravy

36 000

40 000

Provozní vlastnosti (předběžné údaje)

   

Max. rychlost

 

85 km/h

85 km/h

Pohon      
Sada palivových článků 180 kW (2x 90 kW) 180 kW (2x 90 kW)
Sada akumulátorů   630 V/72 kWh 630 V/72 kWh
Elektromotor 350 kW/2237 Nm 350 kW/2237 Nm
Převodovka

 

Allison ATM (6stupňová)

Allison ATM (6stupňová)

Nádrže na vodík

   
Kapacita (využitelná)  

31 kg H2 (dostupné množství vodíku po naplnění nádrží na 100 %)

31 kg H2 (dostupné množství vodíku po naplnění nádrží na 100 %)

Brzdová soustava

     
Provozní brzdy  

kotoučové

kotoučové

Pomocná brzda   retardér + rekuperace kinetické energie

retardér + rekuperace kinetické energie

Podvozek

     
Odpružení vpředu/vzadu

vzduchové pružiny

vzduchové pružiny

Pneumatiky vpředu/vzadu 315/70 R 22,5 315/70 R 22,5

Výbava

     

Asistent pro odvrácení kolize s překážkou vpředu FCA (Front Collision-avoidance Assist)

standardní výbava

standardní výbava

Chytrý tempomat SCC (Smart Cruise Control)

standardní výbava

standardní výbava

Elektronicky řízená brzdová soustava EBS (Electronic Braking System) +

asistent pro řízení jízdní dynamiky vozidla VDC (Vehicle Dynamic Control)

standardní výbava (ABS je součástí systému VDC)

standardní výbava

(ABS je součástí systému VDC)

Pasivní asistent pro jízdu v jízdním pruhu LDW (Lane Departure Warning)

standardní výbava

standardní výbava

Airbag řidiče

 

standardní výbava

standardní výbava

Řízení s elektrohydraulickým posilovačem MAHS (Motor Assist Hydraulic Steering)

volitelné

volitelné

 

Specifikace a výbava se mohou změnit bez předchozího oznámení.