hyundai-nakladni-vodikove-auto
NEWS Vodík (FCEV)

Hyundai a H2 Energy uvedou do provozu první flotilu elektricky poháněných nákladních vozidel s palivovými články

Společnost Hyundai Motor Company na veletrhu IAA Užitkové vozy 2018 v Hannoveru potvrdila, že uzavřela memorandum o shodě se švýcarskou společností H2 Energy (H2E), která se specializuje na výrobu a využití vodíku, vyráběného trvale udržitelným způsobem. Společnosti Hyundai Motor a H2 Energy poskytnou v průběhu pěti let od roku 2019 zákazníkům 1000 těžkých nákladních vozidel s elektrickým pohonem napájeným z palivových článků a současně zajistí jejich dostatečné zásobování vodíkem z obnovitelných zdrojů.

Po představení prvního velkosériově vyráběného elektromobilu s palivovými články (FCEV), modelu Tucson Fuel Cell, v roce 2013 a uvedení modelu NEXO, globálního lídra v kategorii FCEV, v roce 2018, představuje dodání flotily elektricky poháněných nákladních vozidel s palivovými články společnosti H2 Energy první krok společnosti Hyundai Motor v roli průkopníka FCEV do segmentu ekologických užitkových vozidel.

Memorandum o shodě bylo slavnostně podepsáno na veletrhu IAA Užitkové vozy 2018 za účasti předních představitelů obou společností. Společnost Hyundai Motor reprezentoval In Cheol Lee, výkonný viceprezident a vedoucí divize užitkových vozidel, společnost H2E zastupoval Rolf Huber, předseda představenstva.

„Oznámením naší ambice poprvé na světě komercializovat elektricky poháněné nákladní vozidlo s palivovými články činíme další významný krok ve vývoji techniky palivových článků pro automobilový průmysl,“ řekl výkonný viceprezident In Cheol Lee. „Budeme i nadále vyhledávat příležitosti pro vstup na další trhy důsledným sledováním různých faktorů, mezi něž patří infrastruktura plnicích stanic nebo programy vládní podpory.“

Přečtěte si také:   Kia hlásí rekordní prodeje. Polovina z aut je elektrifikovaná

Nákladní vozidlo s elektrickým pohonem napájeným palivovými články je vyvíjeno v souladu s evropskými předpisy. Je vybaveno novým systémem palivových článků na vodík o výkonu 190 kW, v němž jsou paralelně propojeny dvě sady palivových článků, což je řešení používané také modelem NEXO. Nákladní vozidlo bude mít na jednu náplň palivových nádrží dojezd přibližně 400 km. Dostatečný dojezd zaručuje osm velkých nádrží na vodík, uložených prostorově úsporně v místech, jako je prostor mezi kabinou a pevnou nástavbou.

Elektricky poháněné nákladní vozidlo s palivovými články zaujme osobitým designem, který je jednoduchý a čistý, zároveň však také aerodynamický díky spoileru a bočním panelům.

Geometrické tvary masky chladiče symbolizují vodík a dodávají vozidlu jedinečný a působivý vzhled. Vytříbené estetické pojetí ekologického vozidla umocňují modré doplňky a odvážný grafický motiv na bočních stěnách nástavby, který zároveň vizualizuje také jeho dynamický charakter.

Společnost H2 Energy se specializuje na výrobu a prodej vodíku z obnovitelných zdrojů ve Švýcarsku a má obchodní zastoupení v Německu, Norsku a Rakousku. Společnost disponuje zkušenostmi se zaváděním optimalizovaného vodíkového „ekosystému“, který se zaměřuje na komerční realizovatelnost pro všechny zúčastněné strany.

H2 Energy plánuje poskytnout elektricky poháněná nákladní vozidla Hyundai s palivovými články svým švýcarským zákazníkům, mezi něž patří členové sdružení Swiss H2 Association, včetně několika provozovatelů čerpacích stanic, maloobchodních řetězců a dalších společností, které se zaměřují na ekologická inovativní řešení pro logistiku a distribuci zboží.

Přečtěte si také:   Poptávka po vodíku do roku 2050 několikanásobně vzroste, říká analýza

„Trvale udržitelná vodíková ekonomika vyžaduje jasně definovaný ekosystém pro vodík. Proto je spolupráce společností Hyundai Motor, H2 Energy, sdružení Swiss H2 Association a největších výrobců elektrické energie ve Švýcarsku strategická a velmi smysluplná,“ řekl Rolf Huber, předseda představenstva společnosti H2 Energy.

Technika elektrického pohonu s palivovými články má ve velkých vozidlech, jako jsou nákladní vozidla nebo autobusy, oproti systému napájenému z akumulátorů, značné výhody. Technika palivových článků zabírá méně prostoru, snižuje hmotnost, a čím je vozidlo větší, tím je nákladově efektivnější. Proto se právě u této technologie uvažuje o širokém uplatnění na trhu užitkových vozidel.

Vzhledem k zavádění stále přísnější ekologické legislativy na celém světě se očekává radikální růst globální poptávky po ekologických užitkových vozidlech.

Hyundai se připravuje na využití rostoucích příležitostí v segmentu užitkových vozidel diverzifikací produktové řady užitkových vozidel s palivovými články. Hyundai Motor v současnosti vyvíjí středně velké elektricky poháněné nákladní vozidlo s palivovými články (užitečná hmotnost: 4 až 5 tun) určené pro komunální služby, jako je čištění ulic.

Hyundai Motor také představil v únoru 2018 elektricky poháněné dálkové autobusy s palivovými články, které jezdily během Zimních olympijských her 2018 v jihokorejském Pchjongčchangu. V současnosti organizuje zkušební provoz s těmito autobusy v největších jihokorejských městech. Zároveň připravuje plány na zahájení jejich velkosériové výroby v roce 2020. V ulicích měst Ulsan a Kwangdžu již jezdí vozidla taxislužby s palivovými články a také vozidla FCEV v rámci služeb sdílení automobilů.

Přečtěte si také:   Poprvé jsme se svezli s nejvýkonnější a nejdražší škodovkou současnosti. Jak jezdí Škoda Enyaq Coupé RS iV?

Společnost Hyundai Motor začala jako první na světě nabízet elektricky poháněná vozidla s palivovými články na leasing v USA a podporuje americké odvětví dopravy, včetně dodávek vozidel FCEV pro taxislužby a poskytování služeb sdílení vozidel, ve snaze přispět k širšímu využívání ekologické techniky.