Eurowag otevřel dvě nové LNG stanice, v Česku je jich nyní celkem sedm 

Zkapalněný zemní plyn, známý jako LNG, je v současnosti u nákladních automobilů vnímán jako jediná funkční alternativa k dieselu, zejména pak v těžké dálkové dopravě. Český plynárenský svaz udává, že v Česku jezdí 135 registrovaných vozů na LNG pohon.

Zatímco na začátku roku 2022 měli řidiči příležitost plnit nádrže na třech stanicích, na konci uplynulého roku to bylo již sedm stanic. EUROWAG v prosinci otevřel dvě z nich, konkrétně plnící stanice na D8 v Kozomíně a D1 v Modleticích.

Přečtěte si také:  Berlín bude mít největší flotilu vodíkových aut v Německu

Společnost EUROWAG v roce 2022 dokončila z dotace výstavbu dvou nových plnících stanic LNG. Snadno přístupné stacionární stanice na D8 v Kozomíně (D8-exit 9, čp. 506, Kozomín, Česká republika, GPS: 50.244639, 14.371444) a D1 v Modleticích (Zděbradská 195, Modletice, Česká republika, GPS: 49.971896, 14.612803) byly otevřeny před Štědrým dnem, 23. prosince 2022. Tím došlo k navýšení celorepublikového počtu z dosavadních pěti plnících stanic na sedm. Zatímco do začátku roku tankovala vozidla poháněná kapalným metanem pouze na třech místech, dvou mobilních stanicích GasNet a jedné stacionární stanici Spolgas, budoucnost se zdá optimističtější. Dle národního akčního plánu čisté mobility by měl počet plnících stanic v České republice stoupnout do roku 2030 na 30 míst.

„Výstavbu vlastních dvou plnících stanic vnímáme jako zásadní krok pro EUROWAG samotný, ale i pro dopravní a logistické společnosti. Spolu s dalšími provozovateli jsme počet LNG plnících stanic v Česku za uplynulý rok více než zdvojnásobili. Výhodná poloha našich plnících stanic v Kozomíně a v Modleticích spolu s naší LNG akceptační sítí pak zaručuje, že naši zákazníci mohou bezpečně dojet dlouhou vzdálenost do všech koutů Evropy. Řidiči již dnes mají v rámci naší akceptační sítě možnost využít 302 plnících stanic ve 13 zemích Evropy.“ řekl Jan Laluch, Product Owner Alternative Fuels společnosti Eurowag.

Je zřejmé, že navzdory nepříznivé ekonomické situaci a s ní související ceně zemního plynu, celosvětově roste množství nákladních automobilů s pohonem na LNG. Tato ekologičtější alternativa nafty pro provozovatele představuje způsob, jak účinně snižovat emise v dopravě. V souvislosti se rostoucím významem udržitelnosti bylo proto v uplynulých 2 letech do flotil jednotlivých společností zařazeno více, než 100 tahačů na LNG. Odměnou jim pak je například i to, že v Německu jsou LNG vozidla osvobozeny od povinnosti platit mýto. Zemní plyn ve zkapalněné podobě je pro těžkou dálkovou nákladní dopravu ideálním palivem, neboť se jedná o prověřenou a spolehlivou technologii s dojezdem vozidel až 1 500 km. K dispozici mají LNG vozidla v Evropě síť 627 plnících stanic, která se neustále rozšiřuje. V rámci akceptační sítě EUROWAG pak mohou zákazníci platit prostřednictvím karty EUROWAG u 302 z nich.

LNG již nyní představuje spolehlivý způsob, jak splnit emisní normy EU v nákladní silniční dopravě. Budoucnost pak představuje přechod na bioLNG, pocházející ze zbytků potravin a bioodpadu. Z pohledu chemického složení se jedná o zcela totožná paliva, které lze volně míchat. Přechod z LNG na bioLNG je tak možný ihned, aniž by se musela upravovat infrastruktura plnících stanic nebo technologie vozidel.

Přečtěte si také:  GasNet otevřel u Prahy novou LNG stanici

Projekt výstavby 2 LNG stanic v Kozomíně a Modleticích pod názvem „Výstavba plnících stanic LNG“ s evidenčním číslem CZ.04.2.40/0.0/0.0/16_038/0000244, byl spolufinancován Evropskou unií v rámci operačního programu Doprava pod záštitou Ministerstva dopravy České republiky.