Elektromobil (EV) NEWS

Elektromobil Toyota bZ4X se představuje do posledního detailu

Toyota v evropské premiéře představila zbrusu nové bZ4X, které je prvním zástupcem nové řady bateriových elektromobilů bZ – beyond Zero.

  • První model značky Toyota od počátku navrhovaný jako bateriový elektromobil (BEV) je připraven k uvedení na evropský trh
  • První model zařazený pod novou dílčí značku bZ – beyond Zero automobilky Toyota
  • Pohodlné a prostorné SUV s ryzím charakterem SUV; k dispozici s novým systémem pohonu všech kol se špičkovými terénními schopnostmi
  • Špičková kvalita a odolnost baterie postavená na čtvrtstoletí zkušeností Toyoty s vývojem elektrifikovaných vozidel
  • Vyspělé technologie: bezpečnostní systémy a systémy na podporu řízení Toyota T-Mate
  • Ucelený paket služeb pronájmu vozidel s pokrytím všech aspektů vlastnictví a údržby vozidla

Toyota v evropské premiéře představuje zbrusu nové bZ4X, které je prvním zástupcem nové řady bateriových elektromobilů bZ – ‚beyond Zero‘ a současně vozem připraveným do sériové výroby s plánovaným uvedením na evropské trhy v roce 2022.

Přečtěte si také:   Pohon modelu Hyundai IONIQ 5 byl organizací Wards zařazen mezi 10 nejlepších letošního roku

bZ4X je dalším praktickým výstupem dlouhodobého programu vývoje technologií elektrifikovaných vozidel, přinášejícím důležité inovace na poli bezpečnosti, systémů na podporu řízení a multimediální konektivity. Krom toho posouvá roli vozidla, které není pouhým prostředkem k přesouvání se mezi dvěma místy, ale aktivně podporuje nové příležitosti mobility.

Představujeme Toyotu bZ4X

bZ4X je prostorné a pohodlné SUV s novým systémem pohonu všech kol, které zprostředkuje špičkovou ovladatelnost a jízdní schopnosti v terénu díky samostatnému elektromotoru pro každou nápravu. Jedná se o první vůz od počátku vyvíjený Toyotou jako bateriový elektromobil a zároveň první, který používá novou podvozkovou platformu vyhrazenou pouze pro bateriové elektromobily. Vůz postavený na podvozkové architektuře eTNGA (Toyota New Global Architecture) používá modul baterie jako nedílnou součást podvozku v prostoru pod podlahou vozidla. To přináší hned několik výhod vč. nízkého těžiště, optimálního rozdělení hmotnosti mezi nápravami a vysoké tuhosti karoserie, což se následně odráží ve vyšší bezpečnosti, kvalitě jízdy a ovladatelnosti.

 

Design exteriéru

Vnější design je elegantní, efektní a obecně nekomplikovaný. Při pohledu zpředu zaujme markantní žraločí tvar, nově definující příslušnost ke značce vč. typických štíhlých jednotek světlometů s důrazem na rohové části přední partie ve prospěch robustního postoje. Z boku vůz definuje celkově nízká silueta, štíhlé přední sloupky a nízká křivka v místě kol, odrážející nízké těžiště vozidla. O nefalšovaném charakteru SUV vypovídají výlisky kolem podběhů kol, velká kola (o průměru až 20″) zatlačená až do rohů karoserie, resp. robustní prahy dveří. Vzadu pak design akcentuje rohové části s markantními koncovými světly, které umocňují šířku vozidla.

Přečtěte si také:   Stellantis a LG Energy Solution investují více než 5 miliard kanadských dolarů do společného podniku na výstavbu prvního velkého závodu na výrobu lithium-iontových baterií v Kanadě

Opatření ke zlepšení aerodynamiky

Design zahrnuje aerodynamické prvky, které regulují obtékání vzduchu kolem vozidla a pod ním, čímž přispívají k co nejdelšímu dojezdu. Jedná se např. o otvory hluboce zasazené v rozích předního nárazníku k vytvoření hladké vzduchové clony; kompletní zakrytování spodku karoserie; dělený střešní spoiler a malý zadní spoiler ve tvaru kachního ocasu; zadní difuzor; a zadní okno v precizně zvoleném úhlu. Štíhlá spodní část masky chladiče je vybavena clonou, která aktivně reguluje proudění chladicího vzduchu k baterii a napomáhá potlačovat odpor vzduchu.

Design interiéru

Díky dlouhému rozvoru vznikla prostorná, vzdušná a pohodlná kabina, nabízející až pěti cestujícím přívětivé prostředí ne nepodobné obývacímu pokoji. K pocitu vzdušnosti a co nejlepšímu výhledu ve směru jízdy napomáhá štíhlý a nízko posazený přístrojový panel. Kokpit se zaměřením na potřeby člověka v duchu filozofie „ruce na volantu, oči na silnici“ zahrnuje 7″ přístrojový štít typu TFT, posazený vpředu v zorném poli řidiče nad linií volantu. Celá posádka má k dispozici nejvíce prostoru pro nohy v dané třídě při metrovém rozestupu mezi předními a zadními pasažéry (měřeno v místě kyčelního kloubu). Zavazadlový prostor nabízí až 452 litrů při nesklopených zadních sedadlech.

Jízdní schopnosti

bZ4X s pohonem předních kol využívá agilní 150kW elektromotor. Jednotka s maximem výkonu 204 k a točivého momentu 265 Nm udílí vozu zrychlení z místa na 100 km/h za 8,4 sekundy a umožňuje rozjet se až na 160 km/h. Provedení s pohonem všech kol (další podrobnosti viz níže) disponuje maximálním výkonem 217,5 k a točivým momentem 336 Nm; nejvyšší rychlost je stejná, zatímco zrychlení na 100 km/h činí 7,7 sekundy. Všechny výkonové parametry jsou pouze předběžné a podléhají konečné homologaci.

Systém dále nabízí jízdní režim ‚jediného pedálu‘ s intenzivnější rekuperací energie při brzdění a možností zrychlovat a zpomalovat prostřednictvím samotného akceleračního pedálu.

Přečtěte si také:   Elektromobily budou moci distributorům energie pomáhat s vykrýváním špiček. Automobilky již technologii zavádějí

Kvalita baterie zaručena

Toyota čerpá z více než 25 let zkušeností s bateriovými technologiemi pro elektrifikovaná vozidla, které jsou zárukou toho, že nová lithium-iontová jednotka k pohonu bZ4X vykazuje reálnou špičkovou kvalitu, trvanlivost i spolehlivost. Důvěra výrobce v použitou technologii se odráží v programu prodloužené péče, který garantuje, že baterie bude i po 10 letech provozu (s omezením na 1 mil. kilometrů) vykazovat 70 % původní kapacity; podmínkou je každoroční prohlídka vozidla v autorizovaném servisním centru Toyota. Aby mohla uvedenou garanci poskytovat, Toyota vyvíjela baterii s cílem zachovat po 10 letech (240 tis. km) plných 90 % původní kapacity.

Za uvedenou úrovní kvality a odolnosti baterie stojí komplexní systém monitorování napětí, proudu a teploty na úrovni jednotlivých článků. Je-li zaznamenána jakákoli nezvyklá produkce tepla, automaticky se aktivují příslušné řídicí prvky. Byla implementována protiopatření k potlačení případného zhoršování materiálových vlastností a rovněž se uplatňují taková řešení ve výrobním procesu, která zamezují pronikání cizorodých materiálů do jednotky baterie. Poprvé ve výrobním programu Toyoty je baterie chlazená vodou.

Schopnosti v chladných klimatických podmínkách

Díky hospodárnému a účinnému vytápění vč. tepelného čerpadla je zaručen spolehlivý provoz a dlouhý dojezd i za nízkých teplot. bZ4X je vybaveno tepelným čerpadlem, které odebírá teplo z vnějšího vzduchu a využívá jej k vyhřívání vozidla, což je hospodárnější a energeticky méně náročný způsob než standardně používané systémy klimatizace.

Pocit tepla v kabině ještě zvyšuje systém infračerveného záření pro řidiče a předního spolujezdce, umístěný pod sloupkem řízení a přístrojovým panelem, kde pomáhá ohřívat spodní část nohou a chodidla. Prvek nabízený na přání společně s vyhříváním sedadel slouží k mnohem rychlejšímu zahřátí pasažérů (přibližně již za minutu od spuštění).

Dojezd

Baterie s vysokou energetickou hustotou disponuje kapacitou 71,4 kWh, která by měla zajistit dojezd s nulovými emisemi přes 450 km (v souladu se zkušební metodikou WLTP). Délka dojezdu se může lišit v závislosti na verzi modelu; předběžný údaj bude potvrzen po oficiální homologaci.

Přečtěte si také:   Zbrusu nový Lexus RX 450h+ plug-in hybrid dojede dál

Baterie podporuje rychlé nabíjení bez kompromisů v otázkách bezpečnosti nebo životnosti: se 150kW systémem rychlonabíjení (CCS2) stačí k nabití na 80 % kapacity pouhých 30 minut. Od posledního čtvrtletí 2022 bude k dispozici třífázová palubní nabíječka o výkonu 11 kW pro ještě snazší nabíjení vozidla.

Pohon všech kol

Toyota v rámci konstrukčního vývoje spolupracovala s automobilkou Subaru na novém špičkovém systému pohonu všech kol pro bateriové elektromobily, kdy se využívají bohaté zkušenosti obou firem se systémy AWD. Systém pohonu používá nezávislé 80kW elektromotory pro kola přední a zadní nápravy. Řidiči je k dispozici systém XMODE s různými jízdními režimy pro odlišné podmínky vč. nastavení pro sníh/bahno; hluboký sníh a bahno (do 20 km/h); resp. Grip Control pro jízdu v náročnějším terénu (do 10 km/h). Schopnosti vozidla se v daném segmentu řadí k nejlepším; řidič bZ4X tak může bez obav vyrazit kamkoli jej cesta zavede a bez ohledu na aktuální podmínky.

Systém řízení bez mechanické vazby

bZ4X je vůbec prvním sériovým modelem od Toyoty se systémem řízení bez mechanické vazby (steer-by-wire) a ovladačem ‚One Motion Grip‘ (na evropském trhu bude uveden v pozdějším termínu).

Elektronický systém bez mechanického propojení mezi volantem a předními koly upravuje úhel natočení kol přesně v souladu se záměry řidiče. Jelikož je kompaktnější, výhodou je i více místa pro nohy, širší rozsah nastavování polohy za volantem a snazší nastupování i vystupování. Klasický volant je nahrazen ovládacím prvkem One Motion Grip pro hladší a snazší kontrolu vozidla bez ručkování v ostrých zatáčkách. Mezi krajními polohami naměříme pouze 150°.

Díky absenci fyzického propojení s koly jsou odfiltrovány všechny nežádoucí vibrace od pneumatik, nicméně řidiči není odepřena cenná zpětná vazba. K citlivosti řízení přispívá nezávislá regulace momentu řízení; charakteristiku řízení lze změnit podle jízdních podmínek nastavením příslušného jízdního režimu.

Všestranné zaměření na ochranu životního prostředí

Příznivé ekologické parametry bZ4X nekončí u nulových emisí čistě elektrického hnacího ústrojí. Toyota v konstrukci vozidla široce využívá recyklované materiály a připravila též program opravování, opakovaného používání a recyklace baterií ve prospěch co nejdelšího životního cyklu všech součástí a materiálů.

Přečtěte si také:   Kaufland zavádí od 1. listopadu dobíjení elektromobilů za standardních podmínek

Maximální jízdní dosah bZ4X lze ještě prodloužit prostřednictvím střechy s fotovoltaickými panely (výbava na přání). Takto získávaná sluneční energie se proměňuje v elektřinu ukládanou do baterie soustavy pohonu. Střecha funguje při zapnutém i vypnutém zapalování a dle výpočtů Toyoty dokáže během roku získat energii odpovídající 1800 km kilometrům.

Nová generace bezpečnostních systémů a systémů na podporu řízení T-Mate

Model bZ4X je vybaven pokročilými systémy Toyota T-Mate, zaměřenými na aktivní bezpečnost a podporu řízení.

Třetí generace paketu Toyota Safety Sense přináší nové nebo zdokonalené funkce chránící před dalšími častými riziky v dopravě. Díky nejnovějším vylepšením tak systém ještě více plní roli partnera řidiče a míří k vrcholnému cíli společnosti mobility, kterým je nulový počet smrtelných dopravních nehod a zranění.

Díky modernizaci přední kamery a radaru, resp. díky radarům vpředu na bocích vozidla, se rozšířil rozsah detekce a zároveň zlepšily schopnosti vozidla rozpoznávat nebezpečí a překážky za dalších jízdních situací.

  • Předkolizní bezpečnostní systém dokáže rozpoznávat vozidla a motocykly přijíždějící v protisměru.
  • Asistent pro odbočování na křižovatkách nyní dokáže identifikovat blížící se vozidla ve dvou sousedních jízdních pruzích (dříve pouze v jednom), jakož i detekovat dopravní prostředky přijíždějící na křižovatce ze strany.
  • Nouzový asistent řízení zajišťuje dodatečné přibrzďování, kterým pomáhá udržovat vozidlo v daném jízdním pruhu za situace, kdy se řidič vyhýbá nečekané překážce, jako např. chodci, cyklistovi nebo zaparkovanému vozidlu.
  • Systém upozorňování na křižující objekty před vozidlem varuje řidiče před vozidly přijíždějícími na křižovatce z té či oné strany, zatímco nový asistent pro bezpečné opuštění vozidla pomáhá zamezit střetu s otevřenými dveřmi nebo vystupujícím pasažérem za situace, kdy zezadu přijíždí jiné vozidlo nebo cyklista.

Pro maximální jednoduchost je zde nový pokročilý systém parkování (Advanced Park), který využívá čtyři kamery panoramatického zobrazení okolí vozu a 12 ultrazvukových čidel kolem vozidla, a dokonce dokáže zajíždět a vyjíždět z parkovacích míst, aniž by řidič seděl za volantem – s ovládáním pouze na dálku.

Systém Toyota Safety Sense se též stará o pohodu řidiče pomocí sledování v kabině, kdy zaznamenává obvyklou polohu za volantem a případně aktivuje varování, když rozpozná nebezpečnou situaci vlivem nepozornosti řidiče, jeho nevolnosti nebo usnutí.

Přečtěte si také:   AC dobíjecí stanice na Letiště Václava Havla Praha dodá český výrobce Olife Energy

Multimediální systém

bZ4X používá nejnovější zdokonalenou multimediální platformu od Toyoty s 12″ dotykovou obrazovkou a intuitivním ovládáním, zprostředkující navigaci na bázi cloudu a plánování tras s využitím aktuálních informací o dopravě a parkovacích místech. Vedle toho poskytuje specifické funkce pro elektromobily, jako např. údaje o dojezdu nebo informace týkající se podpory řízení nebo nabíjecích stanic.

K ovládání vozidla může řidič využívat zrak, hmat i hlas. Vylepšený systém rozpoznávání hlasu umožňuje používat nového palubního asistenta, který dokáže aktivovat nejrůznější funkce vozidla, např. nastavovat klimatizaci nebo otevírat/zavírat okna a používat služby multimédií vč. audiosystému a navigace. Bezproblémové provádění aktualizací a přidávání dalších služeb zajišťuje podpora pro on-line aktualizace na dálku.