elektricky_autobus-Scania_Citywide_LF-Usti_nad_Labem- (1)

Dopravní podnik města Ústí nad Labem startuje test elektrického autobusu Scania Citywide LF

Dopravní podnik města Ústí nad Labem převzal 16. ledna 2023 k dvouměsíčnímu testování čistě elektrický a kompletně nízkopodlažní autobus Scania Citywide LF. Dopravní podnik chce z tohoto testování získat zkušenosti s provozem jednoho z možných řešeních při přechodu na 100% bezemisní dopravu. Elektrická Scania je součástí nejnovější generace autobusů švédského výrobce a díky osmi bateriím s celkovou kapacitou 264 kWh nabízí dostatečný dojezd na jedno nabití pro celou řadu městských nebo příměstských linek.

Společnost Scania nabídla dopravnímu podniku možnost vozidlo testovat v provozu na běžných linkách MHD. Autobus bude průběžně nasazován na linky MHD č. 2, 3, 5, 7, 9, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 23, 27 a 62 dle aktuální denní výpravy. Průměrně v provozu ujede každý den 138 km.

,,Dle našeho názoru jsme si autobus zapůjčili v ideální době pro testování bateriového elektrického vozidla, tedy v zimě, což je pro takový vůz nejnáročnější období. Cestujícím chceme ukázat jednu z možností vývoje bezemisní městské hromadné dopravy, a zároveň tak získat z provozu cenné zkušenosti, které mohou být v budoucnu rozhodující při nákupu dalších vozidel a budování případné infrastruktury,“ uvedl Jakub Kolář, provozně technický náměstek výkonné ředitelky dopravního podniku.

Přečtěte si také:  Nové městské autobusy budou povinně plně bezemisní až od roku 2035

„Jsem rád, že naše lokálně bezemisní vozidlo může přinejmenším po dobu testu přispět ke zlepšení ovzduší v Ústí nad Labem. V podobě elektrického nízkopodlažního autobusu Scania Citywide LF si mohou zástupci dopravního podniku, jeho řidiči i cestující vyzkoušet to nejlepší, co nabízíme pro městské autobusové linky,“ říká Lukáš Martinů, manažer prodeje autobusů Scania (CZ & SK).

Scania Citywide LF je zástupcem nejnovější generace autobusů značky. Zvenku se vyznačuje minimalistickým moderním designem a je postavena na zcela novém podvozku. Kromě čistě elektrické verze se nabízí s celou řadu pohonných ústrojí. K dispozici je tedy i s konvenčními diesely, plynovými motory a rovněž v hybridní podobě.

Mezi priority při vývoji autobusu jako takového patřilo snížení spotřeby paliva, co nejvyšší bezpečnost pro řidiče i cestující a designéři si dali záležet rovněž na interiéru vozidla. Řidiči tak mohou ocenit pohodlnou ergonomickou sedačku ISRI s vyhříváním i celkové provedení palubní desky s přehledným rozmístěním snadno dostupných ovladačů.

Materiály v prostoru pro cestující minimalizují hlučnost a jeho design vytváří světlé, prostorné a přívětivé prostředí pro pasažéry. Pohodu na palubě navíc zvýší nezávislé topení a klimatizace.

Bezpečnosti prospějí i účinné Bi-LED světlomety a asistenční systémy. Autobusu nechybí varování před vozidly ve slepém úhlu a funkce snížení rizika střetu se zranitelnými účastníky silničního provozu.

Přečtěte si také:  Lexus v roce 2026 uvede na trh bateriový elektromobil příští generace

Elektrická verze je vybavena celkem osmi bateriemi o souhrnné kapacitě 264 kWh, čtyři jsou umístěné na střeše, čtyři v zadní části autobusu. Na jedno nabití je v závislosti na provozu a vnějších podmínkách možné ujet až 220 kilometrů. Nabíjení je možné pomocí dobíjecí stanice se stejnosměrným proudem o výkonu až 150 kW, případně s využitím pantografu o výkonu až 300 kW.

S dobíjením pomůže dálkově řízená stanice

Dopravní podnik města Ústí nad Labem bude vozidlo nabíjet v areálu autobusové vozovny v Předlicích, a to v průběhu dopolední přestávky a v nočních hodinách. Scania kromě samotného vozidla dodá k testování i přenosnou dobíjecí stanici Kempower T-Series vybavenou systémem řízení dobíjení se vzdáleným přístupem. „Díky tomuto systému je možné na dálku řídit dobíjení, nastavovat časové programy, například z důvodu nabíjení v nízkém tarifu, sledovat spotřebu elektřiny, případně nastavit dobíjecí výkon tak, aby nedošlo k přetížení elektrické sítě, nebo překročení rezervované kapacity v depu. Autobus s plně vybitou baterií se na této stanici dobije za pět hodin,“ říká Marcel Demský, E-mobility Infrastructure Manager Scania CER.

„Po předání vozidla Dopravnímu podniku města Ústí nad Labem proběhne rovněž důsledné technické školení řidičů a dalšího personálu, aby dokázali naplno využít možnosti tohoto elektrického autobusu a dobíjecího systému,“ doplňuje Lukáš Martinů. Cestující v Ústí nad Labem si budou moci jízdu čistě elektrickým autobusem Scania Citywide LF vyzkoušet až do 17. března 2023. Po načtení QR kódu vylepeného ve vozidle budou navíc všichni cestující moci ohodnotit svoji zkušenost s elektrickým autobusem.

„Cílem testování je zejména ověření provozně technických parametrů tohoto druhu pohonu a jeho možností nabíjení. Data, která získáme z provozu, nám ověří vhodnost tohoto pohonu do našeho prostředí. Získáme také přesnou představu o nákladech na elektrickou energii potřebnou pro provoz vozidla, potřebu technické infrastruktury a náročnost případné údržby vozidla. Jeden z důležitých výsledků testování autobusu je i komfort pro cestující a jejich názor,“ uvedla Simona Mohacsi, výkonná ředitelka dopravního podniku. Pro dopravní podnik mohou bateriové elektrobusy představovat možnost doplnění plánované flotily vodíkových autobusů.

Přečtěte si také:  Nová generace elektrických vozidel přináší novou energii do nabídky značky Scania

Specifikace testovaného autobusu Scania Citywide LF:

Pohonné ústrojí:

  • Výkon elektromotoru: 250 kW stálý, 300 kW špičkový
  • Točivý moment: 2100 Nm
  • Převodovka: 2st., plně automatická
  • Kapacita baterie: 264 kWh (73 % využitelných)
  • Dobíjecí výkon: až 150 kW DC (kabel s konektorem CCS2), až 300 kW DC (pantograf)

Rozměry a kapacita:

  • Délka x šířka x výška: 12,0 x 2,55 x 3,27 m
  • Uspořádání náprav: 4×2
  • Uspořádání dveří: 2-2-2
  • Počet míst k sezení: 32
  • Počet míst k stání: 46
  • Počet míst pro vozíček: 1