extreme_e-senegal-ruzove_jezero-cupra- (4)
Elektromobil (EV) Hybrid a PHEV NEWS

CUPRA míří do Dakaru, kde se uskuteční druhý podnik seriálu elektromobilových závodů Extreme E

Seriál skvělých, dobrodružných závodů Extreme E pro elektromobily stojí před svým druhým podnikem. Ocean X Prix se uskuteční tento víkend (29. – 30. května) u mytického jezera Retba (Lac Rose/Růžové jezero) v Senegalu. Tým ABT CUPRA XE přijíždí do Senegalu s vůlí zvítězit a cílem získat maximální možný počet bodů.

Tým ABT CUPRA XE vybojoval v prvním podniku sezony Extreme E 13 bodů navzdory sérii nehod. Tým je díky tomu na 7. místě v průběžném hodnocení mistrovství. Je to ocenění nezlomné síly, touhy po neustálém zlepšování a neochoty vzdát se i za nepříznivých podmínek.

„Myslím, že Extreme E je nejbláznivější věcí, kterou jsem ve své sportovní kariéře dělal,“ říká Mattias Ekström, který s úsměvem vzpomíná na Saúdskou Arábii, kde ochotně pomohl mechanikům, když to bylo zapotřebí. „Ti chlapi vypadali dost vyděšeně, když jsem vzal nářadí do ruky, ale později zjistili, že něco umím a mohu být prospěšný,“ žertuje švédský jezdec, dvounásobný mistr DTM, mistr světa v rallycrossu a ambasador značky CUPRA. „První závod byl zábavný a dařilo se nám v něm, ale trofej jsme nezískali. Do Afriky přijíždíme, abychom bojovali o vítězství,“ dodává.

Přečtěte si také:   DS Automobiles setrvá v závodech Formule E minimálně do roku 2026

Jeho týmová kolegyně Claudia Hürtgenová k tomu dodává: „Senegal je pro nás novým startem do sezony. Myslím si, že první závod byl z hlediska bodového zisku úspěchem. Extreme E skvělým způsobem kombinuje závodění s ekologickým povědomím. Dostala jsem hodně pozitivních komentářů.“ Německá jezdkyně zdůrazňuje, že před závodem bude klíčová důkladná prohlídka tratě, protože „na to, abychom se seznámili s tratí, máme velmi málo času. Po analýze trati máme krátký trénink a poté následuje kvalifikace“.

Mezi prvním a druhým podnikem mistrovství dojel závodní elektromobil e-CUPRA ABT XE1 na palubě lodi Saint Helena po Středozemním moři a Atlantském oceánu na západní pobřeží Afriky. Během plavby se loď Saint Helena, která přepravuje veškerý potřebný materiál pro závody, zastavila ve Valencii, kde byl naloděn vůz CUPRA Formentor e-HYBRID. Hybridní crossover se přidá ke karavaně v Senegalu a bude sloužit organizačnímu týmu mistrovství jako doprovodné vozidlo.

Mattias Ekström a Claudia Hürtgenová analyzovali po prvním podniku veškerá data a pokračovali v tréninku, aby ve druhém podniku Extreme E dosáhli nejvyšší úrovně.

Za volantem vozu CUPRA Formentor e-HYBRID: „Chcete-li zvítězit v Extreme E, musíte důvěřovat svým instinktům“

Ekström se před aktivitami na závodní trati vydal na senegalské silnice za volantem vozu CUPRA Formentor e-HYBRID. Za jízdy s ním vedl rozhovor ambasador značky Daniel Abt, který tento týden doprovází tým u jezera Retba. Pro Mattiase je Formentor e-HYBRID opravdu výjimečným vozem. Švédský jezdec se totiž podílel na jeho vývoji. „Znám tento vůz velmi dobře, protože jsem byl od samého počátku součástí jeho vývoje,“ říká švédský jezdec.

Přečtěte si také:   MITSUBISHI OUTLANDER PHEV byl v roce 2020 nejprodávanějším plug-in hybridním SUV na evropském trhu

Rozdíly mezi vozy Formentor e-HYBRID a e-CUPRA ABT XE1 jsou patrné na první pohled. Vůz pro Extreme E je mnohem širší a vyšší a jeho výhradně elektrický pohon je tichý. Velmi odlišné jsou samozřejmě také jeho jízdní vlastnosti. „Musíte neustále korigovat řízení a také je to mnohem těžší vůz. V silničním modelu, jakým je Formentor, tomu tak není. Řízení reaguje velmi precizně,“ dodává. Mattias říká, že se jezdci musejí rychle přizpůsobovat trati, pokud chtějí v závodě získat náskok. „Musíte se spoléhat na svůj instinkt, když se rozhodujete, jakou rychlostí musíte jet přes horizont nebo zatáčkou. Tady je důležité naučit se jezdit rychle hned od začátku, protože máme jen jeden trénink.“

Cíl: dostat se do finále

Jezdci seriálu Extreme E si budou na tomto proslulém místě muset poradit s dosud nevídanou trasou mezi Růžovým jezerem a Atlantským oceánem, na níž se střídají písečné, šotolinové a skalnaté povrchy s dunami. Tato trať bude pro závodní jezdce opravdovou výzvou. Jak již ukázal podnik Desert X Prix, schopnost přizpůsobit se bude pro jezdce a týmy klíčová pro postup do semifinále a úspěšnou kvalifikaci do hlavního finálového závodu, protože tréninkové jízdy jsou časově velmi omezené. Závodní vůz e-CUPRA ABT XE1 s pohonem všech kol a výkonem 400 kW (544 k) se bude v tomto prostředí cítit jako ve svém živlu.

Práce každého jezdce bude pro postup do finálového kola klíčová. Tyto závody jsou postaveny na absolutní rovnosti. Všechny týmy jsou proto složeny z jednoho jezdce a jedné jezdkyně.

Jezero Retba: od cíle Rallye Dakar k ekologickému povědomí s Extreme E

Druhý podnik sezony nese označení Ocean X Prix a uskuteční se na místě, které je pro fanoušky motoristického sportu ikonické: u senegalského jezera Retba, známého také pod názvem Růžové jezero (Lac Rose). V minulosti zde byl cíl Rallye Dakar. Jezero patří díky své charakteristické růžové barvě mezi největší atrakce této země. Za svou barvu vděčí halofilní řase Dunaliella salina. Ta obsahuje vysoké množství karotenů, což jsou červené a oranžové organické pigmenty, které se přirozeně vyskytují v rostlinách, řasách a různých druzích organismů, v nichž probíhá fotosyntéza. Velmi slaná voda jezera odráží sluneční paprsky a společně s uvedeným druhem řasy se podílí na krásném vzhledu známém z pohlednic, který dal jezeru Retba jeho jméno.

Jezero je také velmi přínosné pro místní ekonomiku. Více než 3000 lidí vytěží z jeho vod 38 000 tun soli ročně. Organizátoři seriálu Extreme E si toto jezero, umístěné 30 kilometrů od Dakaru a jen něco málo přes sto metrů vzdušnou čarou od senegalského pobřeží Atlantského oceánu, vybrali proto, aby ukázali znepokojivé dopady klimatické změny na mořské ekosystémy.

Přečtěte si také:   António Félix da Costa přinesl DS Automobiles a Techeetah nové cenné body

Úsilí značky CUPRA o ochranu životního prostředí se projevuje nejen v motoristickém sportu, ale také v jejích sériově vyráběných vozech pro silniční provoz. CUPRA Born, první 100% elektromobil značky, přichází s novým pojetím moderního designu, v němž nalézají uplatnění recyklované materiály, vyvinuté a vyráběné ve spolupráci se společností SEAQUAL INITIATIVE. Standardní sedadla modelu CUPRA Born mají čalounění tkaninou, vyrobenou z recyklovaného polymerového vlákna SEAQUAL YARN. Potřebný materiál dodávají rybáři a místní komunity, zajišťující sběr plastového odpadu z oceánů, řek a moří včetně Středozemního.