Elektromobil (EV) NEWS

CUPRA a Mattias Ekström slaví po vítězství v posledním závodě tituly mistrů PURE ETCR v hodnoceních konstruktérů i jezdců

CUPRA a Mattias Ekström projeli cílem s šachovnicovou vlajkou na okruhu Pau-Arnos ve Francii jako mistři PURE ETCR. Vítězný tým se zapsal do historie motoristického sportu ziskem historicky prvního mistrovského titulu v kategorii závodních cestovních elektromobilů. Sezoně s velmi vyrovnaným startovním polem dominoval technicky vyspělý závodní elektromobil CUPRA e-Racer s nejvyšším výkonem 500 kW (680 k).

CUPRA před téměř deseti lety přispěla k dalšímu rozvoji závodů cestovních vozů vývojem prvního koncepčního vozu TCR a v roce 2015 získala titul v mezinárodním seriálu TCR. Letošním vítězstvím v PURE ETCR CUPRA znovu potvrzuje své zaměření na inovace a motoristický sport. CUPRA současně získala nedocenitelné znalosti v oblasti vozidel s elektrickým pohonem, které jsou klíčové pro další vývoj budoucích sériově vyráběných a závodních vozů.

Přečtěte si také:   ŠKODA AUTO testuje v interní logistice elektrické tahače

„Blahopřeji Mattiasi Ekströmovi, Jordimu Genému, Mikelu Azconovi, Dánielu Nagyovi a celému týmu CUPRA X Zengő Motorsport! Ve společnosti CUPRA milujeme výzvy a ambiciózní dobrodružství; je to součástí naší DNA,“ řekl Dr. Werner Tietz, člen představenstva, odpovědný za výzkum a vývoj značky CUPRA. „Díky našemu vítězství v PURE ETCR můžeme světu ukázat, že závody cestovních vozů mohou být konkurenceschopné a vzrušující i s elektrickou technologií. Současně můžeme i nadále vyvíjet technologie pro budoucí sériově vyráběné vozy. Zkušenosti, které jsme získali se závodními vozy CUPRA e-Racer, se brzy projeví ve vozech CUPRA, které budou naši zákazníci řídit na silnicích celého světa.“

Ekström a CUPRA vstoupili do posledního podniku sezony na prvním místě průběžného hodnocení jezdců a konstruktérů. Titul však neměli jistý a museli ho potvrdit na závodním okruhu. Švédský jezdec hned od začátku závodního víkendu ukazoval, že hodlá pozici týmu upevnit. Kromě vítězství v obou skupinových bitvách stanovil také nejrychlejší čas v kvalifikaci. Navzdory kolizi s jiným jezdcem a následné zastávce v boxech se Mattiasovi podařilo v závodě obsadit páté místo, a získat tím body potřebné pro zisk titulu.

„Jsem velmi hrdý na to, čeho jsme se značkou CUPRA v historicky první sezoně PURE ETCR dosáhli,“ řekl mistr PURE ETCR Ekström. „Závodní vůz CUPRA e-Racer podával po celý rok skvělé výkony. Věděl jsem, že v každém závodě budeme konkurenceschopní. Bylo mi potěšením být součástí týmu s Mikelem, Jordim a Danielem a také bojovat s ostatními špičkovými jezdci v tomto mistrovství. Tento titul bude nesmazatelnou vzpomínkou.“

Mikel Azcona skončil v posledním podniku sezony na třetím místě, které mu patří i v celkovém pořadí mistrovství. Jordi Gené, který se zařadil mezi nejkonzistentnější jezdce sezony, byl čtvrtý a Dániel Nagy se v sezoně, v níž sbíral cenné zkušenosti, umístil na osmé pozici.

Výše uvedené výsledky umožnily značce CUPRA získat titul v hodnocení konstruktérů. CUPRA překonala týmy Romeo Ferraris-M1RA a Hyundai Motorsport N o 67 bodů, resp. 68 bodů.

Cesta závodního vozu CUPRA e-Racer k vítězství

Vítězství v mistrovství PURE ETCR je vyvrcholením ambiciózního projektu, jehož základy byly položeny v roce 2017. Oddělení CUPRA Racing zahájilo vývoj prvního cestovního elektromobilu v době, v níž byly automobilové závody s elektrickou technologií naprostou utopií. Musel se řešit bezpočet otázek týkajících se výkonových parametrů, dojezdu, teplot a bezpečnosti, ale CUPRA se této výzvy chopila s odhodláním a přesvědčením a nalezla příslušné odpovědi.

Přečtěte si také:   Stále více lidí chce automobily na alternativní pohon. Jsou ochotni platit vyšší cenu a upřednostnit funkčnost před designem a výkonem

Oddělení CUPRA Racing využilo znalosti získané v průběhu desetiletí v motoristickém sportu a do konstrukce koncepčního vozu se pustilo bez referenčních bodů, protože neexistovaly žádné závazné předpisy. Inženýři uskutečnili řadu studií a simulací. Na jejich základě pak vybrali správnou technologii pro dosažení předem stanovených cílů v oblasti výkonových parametrů a provozních vlastností. Jakmile byl definován všeobecný koncept, obrátila se pozornost k akumulátorům a elektromotorům a k umístění těchto neuvěřitelně těžkých a rozměrných systémů do skeletu karoserie. Tým inženýrů proto musel definovat strukturu elektrických a elektronických dílů.

Technologie byla ověřována při testech, během nichž závodní vůz ujel více než 5000 kilometrů. Po integraci sady akumulátorů a všech souvisejících elektronických systémů, určených předpisy PURE ETCR a společných pro všechny výrobce, byla CUPRA e-Racer připravena pro závodní nasazení.

Výsledkem práce oddělení CUPRA Racing byl závodní vůz futuristického vzhledu s nejvyšším výkonem 500 kW (680 k) a maximálním točivým momentem 960 N.m. Čtyři elektromotory na zadní nápravě umožňují zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy. CUPRA e-Racer je vybavena kapalinou chlazenou sadou akumulátorů o kapacitě 65 kWh a inovativním systémem rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola zadní nápravy, který mění točivý moment přenášený na vnitřní a vnější kolo v zatáčce, aby vůz dosahoval za všech okolností nejvyšších výkonů.

Tři vítězství v první sezoně PURE ETCR

Tým CUPRA X Zengő Motorsport vznikl jako partnerství mezi značkou vysokovýkonných automobilů a maďarským týmem Zengő Motorsport. Jeho účast v první sezoně PURE ETCR byla úspěchem. Závodní vůz CUPRA e-Racer dokazoval hned od prvního podniku, který se konal na závodním okruhu Vallelunga v Itálii, že má potenciál bojovat o titul.

Mikel Azcona se na italském závodním okruhu zapsal do historie vítězstvím v prvním závodě cestovních elektromobilů na světě. Jeho týmový kolega Mattias Ekström dokončil první závod na třetím místě. Pro jezdce týmu CUPRA X Zengő Motorsport to nebylo jediné vítězství v letošní sezoně. Ve druhém podniku ve španělském Aragonu zvítězil závodní vůz CUPRA e-Racer znovu, tentokrát s Ekströmem za volantem.

Přečtěte si také:   Goodyear radí, jak i v zimě dojet s elektromobilem až do cíle

Ekström pokračoval v dobrých výkonech v dánské Kodani, kde skončil třetí. V dalším podniku sezony, na Hungaroringu (Maďarsko), získal Azcona znovu první místo na startu a Ekström se opět umístil mezi prvními třemi jezdci. Až pět jezdců, tři z nich ve službách značky CUPRA, odjíždělo z maďarského závodního okruhu s teoretickou šancí na zisk prvního titulu PURE ETCR v posledním podniku mistrovství, který se konal na závodním okruhu Pau-Arnos ve Francii.

CUPRA byla od začátku závodního víkendu ve Francii nepřekonatelná. Ekström a Azcona zvítězili ve svých skupinových bitvách a postoupili do finále s šancí stát se „Králem víkendu“. Mattias také vedl kvalifikaci a stanovil ve své skupině nejrychlejší čas na kolo. Tím si vypracoval skvělou pozici pro nedělní útok na titul, který nakonec získal díky pátému místu ve finálové jízdě navzdory kolizi s jedním ze soupeřů. Azcona, v Pau-Arnos třetí, skončil v mistrovství na třetím místě a CUPRA získala titul v hodnocení konstruktérů.

Kromě úspěchů na závodních okruzích získala značka CUPRA při závodech PURE ETCR také nedocenitelné zkušenosti, které již uplatňuje při vývoji nových elektrifikovaných modelů pro sériovou výrobu. Toto know-how, pocházející přímo ze závodních okruhů, využívá již model CUPRA Born, který byl letos uveden na trh, a bude z něj těžit i Tavascan, s jehož představením se počítá v roce 2024.

CUPRA se účastní také elektromobilového mistrovství Extreme E, které se koná na nejodlehlejších místech planety, na nichž se již projevují důsledky klimatické změny.