Loni 83 nových stanic, letos zacíleno na stovku. Rozvoj elektromobility v České republice zrychluje a ČEZ při výstavbě veřejné dobíjecí sítě drží jeho tempo i kvalitu. Kromě zahušťování sítě a instalace větších hubů v jednom místě začíná ještě letos s cílenou výstavbou ultrarychlých stojanů o vyšších výkonech, které zkrátí dobíjecí časy v průměru na necelou polovinu. Od rychlosti dobíjení se odvíjí také nový ceník pro zákazníky.
„Poptávka po veřejném dobíjení roste úměrně strmému počtu elektromobilů na českých silnicích. Očekáváme, že na přelomu roku by se počet čistě elektrických aut v České republice mohl dostat k hranici deseti tisíc, jen letos zatím přibylo asi 1700 e-aut. Naší odpovědí a prioritou pro následující měsíce je zrychlení výstavby a další zahuštění sítě veřejných rychlodobíjecích stanic a vytvoření páteřní sítě vysokovýkonných hubů napříč republikou,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.
Vlajkovou lodí sítě ČEZ byly dosud 50kW stojany umožňující doplnit většinu kapacity baterií v řádu desítek minut. To se nyní začne měnit. První stanice o výkonu 150 kW instaluje ČEZ ještě letos. Ultrarychlý stojan umí doplnit většinu kapacity baterií každého elektromobilu do 20 minut. Po pilotní stanici, která už slouží řidičům e-aut u pražské centrály ČEZ, najdou nyní řidiči e-aut další na 66. kilometru dálnice D1 u restaurace McDonalds. Nahradil tu jednu z dvojice stanic o výkonu 50 kW.
„Pokud by tu existovala dostatečná poptávka, jsme připraveni instalovat i stojany s výkony nad 300 kW. Nechceme ale instalovat tyto stojany jen jako součást marketingově pojatých dostihů,“ neuzavírá se dalšímu progresu Tomáš Chmelík.
Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ začala vznikat v roce 2012. Od té doby se ze zelených stanic s logem ČEZ stal jeden ze symbolů této formy ekologické dopravy. V prvním pololetí načerpala e-auta u stojanů ČEZ celkem 1 578 970 kWh. Za celý loňský rok to bylo 1 963 523 kWh, což je ekvivalent 54 542 plných dobití elektromobilu střední třídy s kapacitou baterie 36 kWh. Letos ČEZ navzdory částečnému vlivu pandemických omezení v první polovině roku očekává prolomení hranice tří milionů odebraných kWh.
ČEZ řidičům e-aut garantuje odběr skutečně bezemisní energie, a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů operátora trhu OTE. Do roku 2025 chce zečtyřnásobit současný dobíjecí výkon své sítě, který aktuálně činí 22,5 tisíce kW. Podobný výkon má třeba středně velká vodní elektrárna zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 50tisícového města.
Od začátku roku 2022 také dochází k úpravě ceníku za odběr energie v síti dobíjecích stanic ČEZ. Zatímco dosud si zákazníci sami volili tarif podle intenzity odběru, nově budou ceny vycházet z výkonu stanice.
Nový ceník pro dobíjecí stanice ČEZ (platný od 1.1.2022, ceny uvedeny bez DPH)
Kč/kWh | AC (výkon do 22 kW) | DC (výkon 50-99 kW) | HPC (výkon 100+ kW) |
Registrovaný zákazník | 4,96 | 6,61 | 8,26 |
Neregistrovaný zákazník | 6,61 | 8,26 | 9,92 |
Aktivity ČEZ ve výstavbě dobíjecí infrastruktury jsou příspěvkem k plnění cíle EU na zvyšování hustoty dobíjecí infrastruktury v rámci balíčku „Fit for 55“. ČEZ chce postupně pokrýt celý řetězec v elektromobilitě – od těžby a zpracování surovin, přes výrobu bateriových článků a produkci e-aut až po recyklační průmysl. V prostředí veřejného dobíjení bude hrát stále významnější roli akumulace nebo její kombinace s lokální výrobou z obnovitelných zdrojů.
Nabídka Skupiny ČEZ pokrývá oblast elektromobility komplexně. Zahrnuje obsluhu zákazníků ze segmentu retail (ČEZ Prodej) i servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů (ČEZ ESCO). Skupina ČEZ tak např. zajišťuje návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech.