Male hand insert electric white gun into car. White electric car be recharged at charging station.

Česko patří mezi desítku zemí v EU bez pobídek pro elektromobily, daňové zvýhodnění je zanedbatelné

Česká republika patří mezi desítku zemí v EU, které nemají žádné pobídky pro nákup elektromobilů či jiných vozů s alternativními pohony. Ve skupině zemí, které pobídky neposkytují je Česko spolu se Slovenskem, Maltou, Dánskem nebo Bulharskem. Estonsko dokonce neposkytuje žádné zvýhodnění pro vozy s alternativními pohony. Vyplývá to z aktuálních dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). Podle průzkumu Arval Mobility Observatory 2021 leasingové společnosti Arval má Česko, v rámci 17 sledovaných evropských zemí, nejnižší zastoupení ekologických aut ve firemních flotilách. Vůz s hybridním, plug-in hybridním či elektrickým pohonem se objevuje ve fleetu jen ve 22 % dotazovaných firem.

Odborníci upozorňují, že současné daňové zvýhodnění majitelů vozů s alternativními pohony je v Česku zanedbatelné a k nákupu ekologických aut dostatečně nemotivuje. Zástupci automobilek letos v polovině roku navrhli snížení zdanění užívání takovýchto služebních vozů pro soukromé účely z 1 % na 0,5 % a zavedení motivačního příspěvku 200 tisíc korun na nákup elektromobilu.

Mezi výhody, které poskytují české úřady řidičům, kteří se rozhodli pořídit si ekologičtější auto, patří výjimky z placení silniční daně, odpuštění poplatku za registraci vozu nebo poplatku za užívání dálniční sítě. Poskytovány jsou vozům s emisemi CO2 nižšími než 50 g na km. V 17 zemích Evropy jsou výhody při pořízení elektromobilu nebo plug-in hybridu značně větší. Nejvyšší pobídky poskytuje Rumunsko, které přispívá na nákup elektromobilu až 10 tisíc euro. Ve Francii, Itálii a Německu dotují vlády elektromobily částkami v řádech tisíců euro, výši dotace pak podmiňují pořizovací cenou. Vyšší příspěvek získávají vozy s cenovkou mezi 32 až 45 tisíci euro. Dražší auta, kam patří například leader na trhu s elektromobily Tesla, mají nárok na nižší příspěvek. Desítka zemí, mezi něž patří i Česko, naopak žádné pobídky pro nákup aut s alternativními pohony neposkytuje.

Přechod na elektromobilitu v Česku povedou firmy, stát je k tomu málo motivuje

Daňová zvýhodnění a pobídky od státu jsou pro více než dvě pětiny firem v Česku zásadním předpokladem pro vyšší využívání vozů s alternativními pohony ve firemních flotilách. „Z dat našeho průzkumu Arval Mobility Observatory vyplývá, že země se systematickou podporou elektromobility pomocí pobídek a daňových zvýhodnění mají nejvyšší podíl firem s alternativními pohony ve svých flotilách, ten překračuje 50 %. Jedná se o Finsko, Nizozemsko, Francii, Itálii nebo Německo. V Česku je situace ze sledovaných zemí nejhorší, podíl firem s ekologickými firemními vozy činí pouze 22 %. Firmy přitom mají na elektrifikaci Česka nejvýraznější vliv, ročně činí podíl registrací vozů právnickými osobami 75 %,“ konstatuje konzultant leasingové společnosti Arval Tomáš Kadeřábek.

Elektromobilitu Česka zajistí leasingové společnosti, pořizovací cenu rozloží do splátek

Podle odborníků je i nadále rozhodujícím faktorem pro nákup ekologických vozů cena. Nejlevnější elektromobil v Česku je crossover Dacia Spring. Začíná na cenovce 454 tisíc korun, přitom srovnatelné auto s benzinovým motorem vyjde cca o třetinu levněji. Firmy i domácnosti proto budou stále častěji řešit financování ekologických vozů operativním leasingem. „Obliba této formy financování roste. Zvýšení úrokových sazeb klasickému leasingu příliš nepřeje, řidiči navíc musí počítat s finanční rezervou pro případ náhlé události a následného servisu. U operativního leasingu provozní náklady řeší leasingová společnost, která zajišťuje i instalaci wallboxů pro dobíjení ve firemních garážích či domácnostech,“ uzavírá Aleš Polák, generální ředitel společnosti Arval, která poskytuje operativní leasing na ekologické vozy.