Češi jsou v adopci elektromobility opatrní. Roste ale zájem o hybridy

Celosvětová poptávka po elektromobilech v posledním půl roce kolísá. Zatímco na hlavních trzích západní Evropy či USA jsme svědky citelného oslabení poptávky, Česká republika zůstává konzervativní. Z globálního průzkumu EY Mobility Consumer Index 2024 vyplývá, že u alternativních vozidel čeští spotřebitelé preferují jako budoucí pohon především hybridy, zatímco plně elektrická vozidla jsou o poznání méně populární. Hlavními motivacemi k nákupu jsou ekologické obavy a vysoké ceny paliva, ale české spotřebitele stále trápí vysoké pořizovací ceny elektrovozů, omezený dojezd a nedostatečná infrastruktura pro dobíjení.

Češi fandí hybridům

Zájem o elektromobilitu podle zjištění EY globálně roste, nicméně v uplynulém roce tento trend zpomalil. Česká republika je oproti některým jiným zemím v tomto ohledu relativně konzistentní – popularita alternativních pohonů, které respondenti deklarovali jako preferované pro svůj budoucí vůz, se v posledních letech drží na hodnotách mezi 25 až 30 % (oproti strmému nárůstu z 30 % v roce 2020 na současných 58 % celosvětově). Češi mají v oblibě především hybridy, jejichž nákup v nadcházejících dvou letech plánuje 14 % respondentů. O pořízení plug-in hybridu má zájem 7 % dotázaných, plně elektrická vozidla lákají pouze 6 %. Zejména v poslední kategorii jde o ostrý kontrast proti sousednímu Německu, kde si v příštích dvou letech plánuje elektromobil pořídit až 26 % dotázaných.

Přečtěte si také:  Cena CNG se zatím nevrátila na předválečnou úroveň, plyn se ale oproti konvenčním palivům stále vyplatí

„Čeští spotřebitelé jsou k elektromobilitě dlouhodobě skeptičtí, což se promítá i do toho, že je naše republika výrazně pod evropským průměrem. Fakt, že Češi preferují hybridní řešení oproti čistě elektrickým, navíc potvrzuje, že nemají plnou důvěru v tuto technologii. Na rozdíl od západních trhů je u nás míra adopce čistě elektrických vozidel ve srovnání s hybridy velmi nízká,“ vysvětluje zaznamenané trendy Zdeněk Dušek, partner v týmu Business Consulting v EY Česká republika.

Nejčastější motivace pro nákup elektromobilů naznačují, proč je tomu tak. Čeští řidiči se se svými zahraničními protějšky víceméně shodují na tom, že je nejvíce trápí stav životního prostředí a vysoké ceny paliva. Od roku 2021 jsou ekologické postoje čím dál důležitějším rozhodovacím faktorem, zatímco vliv cen paliva ustupuje do pozadí. Dalšími motivacemi jsou například zvyšující se sankce za vozidla se spalovacími motory nebo náklady na vlastnictví spojené s provozem a údržbou elektromobilů.

Zejména v Česku pak přetrvává přesvědčení, že pořízení elektromobilu je finančně náročné. Myslí si to 40 % dotázaných, což je však znatelně méně než před rokem. Čeští spotřebitelé nejsou spokojeni ani s dojezdem nabízených vozů (37 %), a téměř třetina je spokojena se současnými vozy se spalovacími motory. Čtvrtina respondentů stále nepovažuje současnou dobíjecí infrastrukturu za dostatečnou, což je ale méně než v globálním srovnání. Mezi nově zmiňovanými důvody proti elektromobilitě se objevují i vysoké náklady na výměnu baterií.

„Majitel elektromobilu v Česku chce ideálně dobíjet doma a pokud možno do třiceti minut. Zájem o integrovaná řešení pro domácí dobíjení v posledním roce vzrostl, což lze přičíst tomu, že spotřebitelé domácí dobíjení oceňují kvůli komfortu a efektivitě nákladů. A i když vnímají veřejné dobíjecí stanice více pozitivně než je evropský průměr, stále jim vadí dlouhé čekací doby a nedostatečná infrastruktura. Rozšíření sítě rychlonabíječek se v tomto kontextu jeví jako nezbytné,“ hodnotí situaci Petr Knap, seniorní poradce v týmu Automotive & Mobility v EY Česká republika.

Specifika českého spotřebitele

Přestože jsou čeští spotřebitelé v otázce elektromobility spíše konzervativní, jejich zájem o plně elektrická vozidla pomalu roste. Obecně lze tvrdit, že Češi představují poměrně unikátní zákaznický segment i v rámci Evropské unie s velkým zastoupením zákaznické skupiny skeptiků (silných odpůrců elektromobility), a to v 28% ve srovnání s 13% skeptiků ze západních zemích Evropy. Za lídra v oblasti elektromobility je považována Čína, zejména ve srovnání se Severní Amerikou, kde se tento trend prosazuje podobně pomalu jako v Česku. Konkrétně EY ve svém průzkumu zjistila, že 88 % čínských respondentů hodnotí svůj vztah k elektromobilitě jako mírně až vysoce pozitivní, zatímco v Severní Americe je tento podíl pouze 53 %. Česko má 49%. Čínské automobilové značky se přitom stávají samostatnou kapitolou.

Přečtěte si také:  V červnu bylo v Česku registrováno přes 1 500 nových osobních bateriových elektromobilů, jejich podíl dosáhl téměř 7 %

Čínské značky si v posledním roce získaly významný podíl na mnoha světových trzích a pětina potenciálních kupců uvádí, že čínské značky patří mezi jejich preferované při zvažování koupi vozu. Jsou velmi silné zejména na rozvíjejících se trzích. V České republice uvedlo 15 % spotřebitelů, že mezi jejich TOP 3 značkami figuruje některá z čínských. Češi jsou vůči nim otevřenější než spotřebitelé v jiných částech Evropy nebo v Americe.

Nákupní návyky Čechů lze také považovat za specifické. „47 % tuzemských respondentů uvedlo, že při koupi automobilu využije služeb tradičního autosalonu. To ukazuje, že i když model autorizovaných prodejen a showroomů stále těší značné oblibě, roste i popularita omnikanálových a online prodejů,“ podotýká Jakub Bernold, senior manažer v týmu Automotive & Mobility v EY Česká republika, a zároveň vyjmenovává online nástroje, které jsou mezi spotřebiteli obzvláště oblíbené. Patří mezi ně cenové kalkulátory (oblíbené u 56 % respondentů), rezervace testovacích jízd (55 %) a konfigurátory vozidel (37 %).

Česká veřejnost je rozpolcena ohledně konektivity a souvisejících služeb. Na jednu stranu jsou spotřebitelé ochotni si za kvalitní konektivní řešení připlatit, na druhou stranu skoro polovina uvádí, že cenu těchto služeb považuje za problematickou. Další významnou obavou je bezpečnost sdílených dat. Tyto tendence posilují obraz českého spotřebitele jako velmi konzervativního a do určité míry opatrného. Podle Petra Knapa to ilustruje i postoj k financování nákupu nového automobilu, kdy se spotřebitelé nejraději spoléhají na zdroje, které mají osobně pod kontrolou.

„77 % spotřebitelů v Česku preferuje v roce 2024 financování dalšího nákupu z vlastních zdrojů. V roce 2016 to bylo pouze 57 %. Hlavním důvodem jsou samozřejmě vyšší úrokové sazby. Češi jsou citliví jak na cenu vozidla, tak i na náklady na jeho pořízení. Mezi poskytovateli cizích zdrojů pak převládají banky, za kterými následují leasingové společnosti,“ poznamenává Petr Knap.

Přečtěte si také:  Volkswagen ID.3 Pure Limited startuje na ceně 799 900 Kč

Dotazování bylo provedeno v rámci mezinárodního projektu EY Mobility Consumer Index 2024, který analyzuje aktuální trendy v oblasti elektromobility a chování spotřebitelů při nákupu vozidel. Osloveno bylo více než 19 000 respondentů z 28 zemí, včetně České republiky, což umožňuje porovnat spotřebitelské preference na globální i národní úrovni. Výzkum se zaměřil na klíčové aspekty, jako jsou motivace k nákupu elektromobilů, překážky adopce a preference ohledně dobíjecí infrastruktury a konektivity vozidel.