asko-scania-vodik-nakladni-auto-3
NEWS Pohon Vodík (FCEV)

ASKO nasazuje do provozu vodíkové nákladní automobily Scania

Společnosti ASKO a Scania slaví zahájení provozu čtyř elektrických nákladních vozidel s vodíkovým pohonem a vodíkové čerpací stanice firmy ASKO v norském Trondheimu.

V rámci elektrifikace těžkých užitkových vozidel neexistuje univerzální řešení, které by vyhovovalo všem. Jednou z technologických oblastí, na které se společnost Scania ve spolupráci se svým zákazníkem ASKO zaměřuje, jsou nákladní vozidla s elektrickým pohonem na vodíkové články. Toto partnerství nyní přechází do další fáze v podobě nasazení čtyř nákladních vozidel do reálného provozu v rámci pilotního projektu, který je jedním z prvních svého druhu. Tento pilotní projekt bude pro obě společnosti základem dalšího vzdělávání a rozvoje v této oblasti.

„Společnost Scania pokračuje v prozkoumávání a využívání nejmodernějších technologií, které podporují přechod na systém dopravy bez fosilních paliv. Velkou část tohoto projektu realizujeme společně s některými z našich nejpokrokovějších partnerů, jako je firma ASKO, v rámci vývoje založeného na spolupráci se zákazníky,“ říká Karin Rådström, vedoucí prodeje a marketingu ve společnosti Scania.

asko-scania-vodik-nakladni-auto-1

Společnost Scania zaujímá ke svému plánu elektrifikace stejný postoj jako v případě technologie spalovacího motoru, který vychází z mnohostranného přístupu se širokou škálou řešení. Společnost zkoumala a vyvíjela různé druhy hybridních elektrických technologií využívajících pohon na biopaliva i plně elektrických vozidel. V roce 2019 společnost Scania představila elektrický akumulátorový autobus. Kromě toho se také zaměřuje na elektrická vozidla, která lze nabíjet s využitím elektrifikovaných silnic nebo prostřednictvím palivových článků, jako je tomu v případě firmy ASKO.

Přečtěte si také:   Toyota vyrábí v Austrálii zelený vodík

„Vodík představuje pro dálkovou elektrifikovanou dopravu zajímavou možnost a první testy ukazují, že tato technologie funguje spolehlivě i v chladnějším podnebí. Proto budeme i nadále pečlivě sledovat výkon těchto nákladních vozidel. Chtěla bych také ocenit firmu ASKO za rychlé a odvážné kroky k zajištění dodávek vodíku pocházejícího z obnovitelných zdrojů a vytvoření infrastruktury pro doplňování paliva. Tato firma je hráčem, který se skutečně nebojí podnikat kroky vedoucí k urychlení přechodu směrem k udržitelné dopravě,“ dodává Rådström.

Práce ve společnosti Scania je jako vždy založena na modulárním přístupu. Ve čtyřech nákladních vozidlech nasazených do provozu firmou ASKO je spalovací motor v rámci hnacího ústrojí nahrazen elektromotorem, k jehož pohonu slouží elektřina získávaná z vodíkových článků a z dobíjecích akumulátorů. Zbytek hnacího ústrojí se skládá ze stejných standardních součástí používaných v hybridních nákladních vozidlech a autobusech, které společnost Scania již dodává.

asko-scania-vodik-nakladni-auto-2

Fakta o nákladním vozidle:

  • Přípustná hmotnost vozidla: 26+1 tuna
  • Konfigurace: 6×2*4
  • Hnací ústrojí: elektromotor s výkonem 290 kW / trvalý výkon 210 kW, dvoustupňová převodovka, maximální točivý moment 2200 Nm
  • Kapacita použitých akumulátorů: 56 kWh, Li-ion
  • Integrovaná nabíječka: 22 kW stř. s nabíjecím rozhraním CCS
  • Palivové články: 90 kW PEFC od externího dodavatele
  • Nádrž na vodík: 33 kg při tlaku 350 bar
  • Odhadovaný dojezd: 400–500 km

asko-scania-vodik-nakladni-auto-4