The new Volkswagen ID.3
Elektromobil (EV) NEWS

Akumulátorový systém je srdcem modelů Volkswagen ID.3, ID.4 a ID.4 GTX

Co mají společného kompaktní elektromobil Volkswagen ID.3, nedávno vyhlášené „Světové auto roku 2021“ ID.4 a právě představený vysokovýkonný model ID.4 GTX? Je to vysokonapěťový akumulátorový systém Volkswagen Group Components, jehož špičková technologie zajišťuje vysoké výkony, dlouhý dojezd, nejlepší možnou bezpečnost a rychlé nabíjení. Poptávka po atraktivních a cenově dostupných elektromobilech na základě modulární platformy MEB je tak vysoká, že závod v Braunschweigu právě rozšířil výrobní kapacitu až na 500 000 akumulátorových baterií ročně!

Thomas Schmall, člen představenstva koncernu, odpovědný za techniku, a předseda představenstva divize Volkswagen Group Components, k tomu říká: „Akumulátorová baterie je technickým srdcem elektromobilu, protože rozhodujícím způsobem určuje potěšení z jízdy, náklady, dojezd a zkušenosti uživatelů s nabíjením. Proto hraje hlavní roli při dosažení dlouhodobé spokojenosti zákazníků našich koncernových značek.“

Přečtěte si také:   Test Kia EV6 77 kWh | elektromobil (2022)

Akumulátorové systémy jsou tak pro značku Volkswagen důležitým stavebním kamenem v její strategii ACCELERATE. Volkswagen hodlá do roku 2030 výrazně zvýšit počty prodaných elektromobilů. Podíl výhradně elektricky poháněných modelů (BEV) na celkovém prodeji v Evropě má vzrůst na 70 procent, v USA a Číně až na 50 procent. Dlouhodobým cílem je kompletní uhlíková neutralita značky do roku 2050. „V období do roku 2025 představíme každý rok jeden nový elektromobil. V letošním roce to bude sportovní SUV ve stylu kupé ID.5, v následujícím roce naše nová ikona, ID. BUZZ. V roce 2025 pak představíme model, který vstoupí do nižšího segmentu, než je ID.3, abychom elektromobilitu zpřístupnili ještě většímu okruhu zákazníků,“ říká Thomas Ulbrich, člen představenstva značky Volkswagen, odpovědný za vývoj.

Structure of an MEB battery system

Následuje přehled nabízených variant akumulátorových baterií pro rostoucí rodinu modelů ID., vyráběných v Evropě v závodě Cvikov, včetně technických zajímavostí o akumulátorových systémech:

Sady akumulátorů s kapacitou od 45 kWh do 77 kWh. Pro kompaktní model ID.3 jsou na výběr tři velikosti akumulátorových baterií. Kompaktní verze s využitelnou kapacitou 45 kWh umožňuje dojezd až 352 km na jedno nabití (podle metodiky WLTP). S kapacitou 58 kWh se dojezd prodlouží na až 426 km (WLTP). Velká sada akumulátorů s využitelnou kapacitou 77 kWh nabízí maximální dojezd 549 km (WLTP). U modelu ID.4 je výběr podobný. Elektricky poháněné SUV dokáže s akumulátorovou baterií o kapacitě 52 kWh ujet až 346 km (WLTP), se sadou akumulátorů o kapacitě 77 kWh je možný dojezd až 522 km (WLTP). Model ID.4 GTX přináší do rodiny ID. pohon všech kol se dvěma elektromotory a celkovým nejvyšším výkonem 220 kW. Jeho sada akumulátorů poskytuje 77 kWh využitelné elektrické energie, což postačuje pro dojezd až 480 km v podmínkách reálného silničního provozu (WLTP). Tento model bude uveden na evropské trhy v létě.

Výkon od 107 kW do 150 kW. Výkon elektromotoru v elektromobilu je limitován výkonem, který je schopna poskytnout sada akumulátorů. ID.3 s 45kWh akumulátorovou baterií nabízí nejvyšší výkon 110 kW (150 k), u modelu ID.3 s 58kWh sadou akumulátorů to je podle přání zákazníka 107 kW (146 k) nebo 150 kW (204 k). S akumulátorovou baterií o kapacitě 77 kWh dosahuje ID.3 vždy nejvyššího výkonu 150 kW (204 k), stejně jako ID.4. Pro elektricky poháněné SUV se kromě toho dodává 52kWh akumulátorová sada se dvěma různými elektromotory, jejichž nejvyšší výkon je 109 kW (148 k), resp. 125 kW (170 k).

Přečtěte si také:   Nové modely Volkswagen ID.4 GTX a ID.5 GTX nabízejí ještě rozsáhlejší sériovou výbavu a upravený vzhled

Odolný hliníkový rám pro každý modul. Akumulátorový systém modelů ID. má modulární konstrukci z hliníkových profilů. V každé její části je uložen jeden akumulátorový modul, složený z 24 článků v pružných vnějších pouzdrech. Sada akumulátorů s kapacitou 45 kWh je tvořena sedmi moduly, 52kWh akumulátorová baterie má osm modulů a 58kWh verze devět modulů. Ve všech uvedených případech jsou moduly ve schránce rozdělené do deseti jednotlivých částí. Sada akumulátorů s kapacitou 77 kWh je složena z dvanácti modulů, které vyplňují dvanáct vyhrazených prostorů. Velký akumulátorový systém má délku 182 cm, u kompaktního to je 142 cm. Šířka je jednotných 145 cm a výška 14 cm. Hmotnost se pohybuje od 320 kg do cca 500 kg.

Nejvyšší úroveň bezpečnosti. V podélném nosníku schránky jsou v závislosti na velikosti akumulátorů uloženy až tři řídicí jednotky, které sledují napětí a teplotu v modulech. Ve spolupráci s centrální řídicí jednotkou akumulátorového systému vyrovnávají odchylky kapacity jednotlivých článků. Hlavní řídicí jednotka a přípojková skříň s pojistkami jsou uloženy na zadní straně akumulátorového systému a při těžké nehodě okamžitě přeruší veškeré napájení.

Nízká poloha. Pohon zadních kol a uspořádání karoserie modelů ID.3 a ID.4 vytvářejí nejlepší předpoklady pro sportovní, bezpečné a bezproblémové jízdní vlastnosti. Akumulátory jsou uloženy v nejnižší poloze mezi nápravami, což u všech variant zajišťuje téměř ideální rozložení hmotnosti 50:50. Jejich schránka je pevně přišroubovaná ke karoserii, a významně tak zvyšuje její tuhost. Odolný obvodový rám chrání akumulátorový systém před poškozením při nehodě. Shora jej uzavírá hliníkové víko, pod prostorem pro akumulátorové články je umístěna chladicí deska a další odolný kryt z hliníku.

Rychlé nabíjení. Akumulátory modelů ID.3 a ID.4 lze nabíjet střídavým nebo stejnosměrným proudem. Z domácí nástěnné nabíječky může nabíjení probíhat s výkonem až 11 kW. Z výkonného nabíjecího stojanu se stejnosměrným proudem je možné u vozu s využitelnou kapacitou 45 kWh nebo 52 kWh využívat nabíjecí výkon až 50 kW, na přání dokonce až 100 kW. ID.3 s 58kWh akumulátorovou baterií zvládne 100 kW v sériové výbavě, sada akumulátorů s kapacitou 77 kWh dosahuje výkonu až 125 kW. Díky tomu dokáže za 30 minut nabíjení stejnosměrným proudem doplnit dostatek elektrické energie pro ujetí 320 km (podle metodiky WLTP).

Výroba v Braunschweigu. Výroba akumulátorových systémů probíhá v závodě Volkswagen Group Components v Braunschweigu, který měl na starosti i jejich vývoj. Na ploše cca devíti fotbalových hřišť může montážní linky opouštět ročně až 500 000 akumulátorových baterií MEB. Dalšími závody pro výrobu akumulátorových systémů jsou Fo-šan a Anting (Čína). V budoucnosti se k nim přidá také Chattanooga (USA) a Mladá Boleslav (Česká republika). V Evropě vyrábějí akumulátorové články pro modely ID.3 a ID.4 dodavatelé s využitím ekologické elektrické energie. To přispívá ke splnění příslibu značky předávat tyto elektricky poháněné modely zákazníkům v Evropě s neutrální bilancí emisí CO2.

Kompetenční centrum v Salzgitteru. Celokoncernovou odpovědnost za výzkum, vývoj, zkušební výrobu, testování, nákup a zajištění kvality akumulátorových článků nese kompetenční centrum divize Volkswagen Group Components v Salzgitteru. Zde probíhá vývoj a zdokonalování různých akumulátorových technologií a rozšiřování vývojových a výrobních kompetencí pro klíčové komponenty elektromobility. V Salzgitteru navíc připravují zahájení vlastní výroby akumulátorových článků. Ve spolupráci s partnerem QuantumScape probíhají dokonce již práce na nové generaci akumulátorů s pevným elektrolytem.

Přečtěte si také:   Nejdřív vyzkoušet, až pak koupit. Zájem o zápůjčku elektromobilů vzrostl o 413 %

Další využití a recyklace vyřazených akumulátorů. Volkswagen ručí po dobu osmi let nebo do ujetí 160 000 km, že kapacita akumulátorové baterie neklesne pod 70 procent. Na konci své životnosti – nebo životnosti vozidla – mohou akumulátory nalézat další uplatnění v různých konceptech, jakým jsou například flexibilní rychlonabíjecí stojany. Nebo se po recyklaci stanou zdrojem surovin. Divize Volkswagen Group Components ve svém závodě Salzgitter již zprovoznila zkušební zařízení pro zpětné získávání cenných surovin z akumulátorových systémů.